Yhteisöpalvelu Facebookin viime vuoden viimeisen vuosineljänneksen voitto nousi 7,3 miljardiin dollariin. Liikevaihto nousi vuotta aiemmasta 25 prosenttia 21 miljardiin dollariin.
Toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan sekä palvelun käyttäjämäärä että liiketoiminta kasvoivat. Facebookin mukaan sillä on nyt 2,5 miljardia kuukausittaista käyttäjää. Kun mukaan lasketaan Facebookin omistamat kuvapalvelu Instagram sekä viestipalvelut Messenger ja Whatsapp, kuukausittaisten käyttäjien määrä on 2,89 miljardia. Luvuissa on nousua vuoden takaiseen 8–9 prosenttia.
– Meillä oli hyvä vuosineljännes ja vahva lopetus vuodelle, Zuckerberg totesi tiedotteessa.
Viime vuonna Facebookin toisen vuosineljänneksen tulos romahti yhtiölle määrätyn jättisakon takia. Facebook sopi maksavansa Yhdysvalloissa viiden miljardin dollarin eli noin 4,5 miljardin euron sakon käyttäjien yksityisyyden loukkaamisesta.
Tulosjulkistuksen jälkeen Facebookin osakkeiden arvo kuitenkin putosi jälkimarkkinoilla. Julkistuksen jälkeen osakkeen arvo laski yli seitsemän prosenttia huolimatta siitä, että tulos oli useiden ennusteiden arvioimaa parempi.
Zuckerberg korosti vaalien koskemattomuutta
Syy osakkeen halpenemiseen ei ollut täysin yksiselitteinen. Se saattaa kertoa esimerkiksi sijoittajien tyytymättömyydestä Facebookin tapaan lisätä taloudellisia satsauksia yksityisyyden suojaamiseen sekä disinformaation ja vihapuheen estoon liittyviin ominaisuuksiin. Yhtiö on esimerkiksi lisännyt työntekijämääräänsä peräti 26 prosenttia lähes 45 000:een.
Omassa Facebook-kommentissaan Zuckerberg kirjoitti, että pelkästään yksityisyyteen liittyvien projektien parissa puurtaa yli tuhat työntekijää.
Zuckerberg nosti esiin myös vaalit ja niiden koskemattomuuden.
– Olen ylpeä siitä, miten olemme edistyneet ulkomailta tulevan vaikuttamisen torjunnassa. Olimme takamatkalla vuonna 2016, mutta kun nyt olemme tehneet töitä vaalien suojaamiseksi kaikkialla maailmassa, uskon, että olemme muita yhtiöitä edellä, hän muotoili.
"Kohdentamiseen liittyvää vastatuulta"
Lisääntyneet vaateet yksityisyyden parantamisesta iskevät myös suoraan tulopuoleen: mainosten kohdennettavuuteen ja niistä saataviin tuloihin. Suurin osa Facebookin liikevaihdosta tulee mainostuloista.
Vasta tällä viikolla Facebook on avannut laajempaan käyttöön työkalun, jolla käyttäjät voivat tarkastella ja poistaa yhteisöpalvelun kolmansilta osapuolilta heistä keräämää dataa.
Yhtiön talousjohtaja Dave Wehner sanoikin analyytikoille, että yhtiö odottaa liikevaihdon kasvun hidastuvan, osin sääntelyn lisääntymisen sekä "muun mainosten kohdentamiseen liittyvän vastatuulen" vuoksi.
Facebook perustettiin vuonna 2004, ja siitä on kasvanut maailman johtava sosiaalisen median palvelu.
Markkinatutkimus eMarketerin pääanalyytikon Debra Aho Williamsonin mukaan Facebook on kasvattanut käyttäjämääräänsä ja tehnyt ennusteita parempaa liikevaihtoa huolimatta yhtiöön kohdistuneesta kritiikistä.
– Yhtiö on osoittanut, että se pystyy sietämään pidempään jatkuvaa kritiikkiä, hän sanoi uutistoimisto AFP:lle.
30.01.2020 kello 8.41, juttua on muokattu: Päivitetty kauttaaltaan.