Ferrarilta shokki-iskun kokenut Mercedes palasi uudistuneena – ”Jokainen osa vaihtunut”

7.10002907
Mercedes tuli tiistaina radalle voimakkaasti uudistuneena.xpbimages.com
Julkaistu 26.02.2019 14:58
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Valtteri Bottaksen F1-tiimi Mercedes toi Barcelonan toiselle testiviikolle auton, jossa ei ole yhtäkään aerodynaamista osaa ennallaan verrattuna viime viikolla nähtyyn autoon.

Bottas lupaili ensimmäisen testiviikon päätteeksi C Moren haastattelussa, että Mercedes tuo toiseen nelipäiväiseen testiin uuden aeropaketin.

LUE MYÖS: Ferrari yllätti täysin Mercedeksen ja Red Bullin – kilpailijat joutuvat ehkä kopioimaan myös Kimi Räikkösen autossa olevan ratkaisun

Silmämääräisesti katsottuna muutokset eivät edelleenkään ole valtavan suuria. Mercedes oli tehnyt linjaukset kehitysversioistaan jo hyvissä ajoin etukäteen, joten ainakaan toistaiseksi muutoksia ei ole kohdistettu Ferrarin viime viikolla tarjoamaan yllätykseen esimerkiksi etusiiven suunnittelussa.

7.10002907

Lewis Hamilton toi Mercedeksen uuden aeropaketin radalle tiistaina.

Syy siihen, miksi uudet osat mukana vasta toisella testiviikolla, löytyy Mercedes-insinöörien mukaan valmistautumisaikataulusta maaliskuun puolivälin kauden avaukseen Australiassa.

– Viisi päivää enemmän aikaa tuulitunnelissa. Halusimme saada Melbournen versiomme valmiiksi mahdollisimman myöhään, mutta silti tarpeeksi ajoissa testejä varten, nimetön lähde kertoo saksalaiselle Auto Motor und Sportille.

– Verrattuna aiempaan malliin jokainen aerodynamiikan osa on vaihtunut, tallista lisätään.

Etusiipi enemmän Ferrarin ratkaisun suuntaan

Ero Ferrarin täysin päinvastaiseen lähestymistapaan etusiiven suunnittelussa on kaventunut, vaikka Mersun etusiipi näyttää yhä varsin erilaiselta.

7.10002911

Mercedeksen uusi etusiipi ohjaa ilmaa myös renkaiden sivuille. Etusiiven aiempaa matalammasta päätylevystä löytyy myös pieni kolo, josta ilma on suunnattu ulkopuolelle.

Siinä missä Ferrarin keskeltä laitoihin päin laskevilla siipielementeillä ilmaa ohjataan enemmän eturenkaiden ulkopuolelle, Mercedeksen kohdalla siipi on ohjannut ilmavirtaa pääasiassa renkaan yli.

Nyt Mersun etusiiven elementit ovat aiempaa kapeampia ja ne on taivutettu suuntaamaan ilmaa myös renkaan sivulle. Ongelmana aerokonseptin muuttamisessa on se, että etusiipeä muutettaessa koko paketti voi mennä uusiksi.

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta

Tämän viikon alun Mercedeksessä sivuponttoonit ovat perästä viimeviikkoista hoikemmat.

7.10002908

7.10002909

Tuoreimmat aiheesta

F1