Ferrarin tallipäällikön Mattia Binotton mukaan päätös Sebastian Vettelin ottamisesta varikolle ensimmäisenä kärkipään autona johtui takaa tulleiden aiheuttamasta paineesta. Kukaan ei kuitenkaan odottanut Vettelin palaavan radalle kärkimies Charles Leclercin edelle, mikä ajoi Ferrarin kiusallisen päätöksen eteen.
MAINOS
C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.
Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS NÄMÄ:
Charles Leclercin leiri raivostui Ferrarille – tallipäällikkö päätyi tulenkatkuiseen keskusteluun
Charles Leclerc haluaa kuulla Ferrarilta oikean vastauksen ainoaan kysymykseensä: ”Haluan vain varmistuksen”
Vettel ajoi F1-kauden ensimmäisen voittonsa napattuaan kisan kärkipaikan paalupaikan ottaneelta tallikaveriltaan Leclercilta. Nuori monacolainen kyseli pitkään kisan aikana, miten tilanteeseen jouduttiin, mutta tiimi esti Leclercin aikeet Vettelin ohittamisesta.
Ferrari onnistui turvaamaan kaksoisvoittonsa, mutta kisan jälkeen punaisten tiloissa käytiin keskustelua marssijärjestyksen yllättävästä keikahtamisesta. Tallipäällikkö Binotto kertoi medialle, että Vettel oli pakko ottaa aikaisin varikkokäynnille muiden aiheuttaman paineen takia.
– (Max) Verstappen ja (Valtteri) Bottas olivat valmiina pysähtymään, ja tiesimme sen, joten paras tapa suojella Sebastianin asemaa oli ottaa hänet pysähdykselle, Binotto selvensi uutistoimisto Reutersin mukaan.
– Eli se oli oikea hetki pysäyttää Seb, siitä ei tarvitse edes väitellä.
Vettelin häkellyttävä kierros murskasi kaikki ennusteet
Väittelyä syntyi kuitenkin lopputuloksesta, joka yllätti Ferrarinkin. Vettelin pysähdyksen jälkeen tähtäimessä oli radalle jääneen Mercedeksen Lewis Hamiltonin ohittaminen, mutta saksalainen iski tuoreilla kovilla renkailla niin hirvittävän ulostulokierroksen, ettei myöskään Leclerc enää ehtinyt palata hänen edelleen oman varikkokäyntinsä jälkeen.
Tässä välissä vain Mercedes päätti jättää autonsa radalle odottamaan mahdollista turva-autotilannetta, koska Vettel oli jo käytännössä ottanut kisan kärkipaikan haltuunsa.
– Se (ulostulokierros) oli 3,9 sekuntia nopeampi. Emme odottaneet niin isoa lukemaa, Binotto tunnustaa Autosportille.
– Itse asiassa, kun otimme Sebastianin pysähdykselle, ajattelimme, että Charlesin pysähtyessä kierrosta myöhemmin, hän pysyisi Sebastianin edellä.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Näin ei kuitenkaan käynyt, ja Leclerc vaati tiimiltään selitystä moneen otteeseen kisan aikana. Yhtenä vaihtoehtona olisi ollut tallimääräys, jolla ykköstaktiikan saanut Leclerc olisi palautettu kärkeen, mutta pitkää voitotonta kautta eläneelle Vettelille päätös olisi varmasti ollut kova pala.
– Harkitsimmeko vaihtoa? Kyllä harkitsimme. Meistä taisi vain olla oikea päätös olla tekemättä sitä, Binotto kommentoi.
– Puhumme vielä tästä kuskiemme kanssa, että oliko se oikea päätös vai ei. Sisäisesti voimme vielä tulla toiseen lopputulokseen. Mietimme sitä, muttemme tehneet sitä.
Leclerc kertoi kisan jälkeen haluavansa tiimiltä vastauksen, ettei Ferrari olisi millään muulla tavalla voinut varmistaa kaksoisvoittoaan. Siihen kysymykseen Binottolla saattaa olla vaikea vastata 21-vuotiaan kuskin toivomalla tavalla.