Malesian F1-kisa näytti viimeistään sen, mitä viime kisojen tulokset ovat ennakoineet: Red Bull on ottanut Ferrarin paikan sarjan toiseksi nopeimpana tiiminä.
Siinä missä Ferrari oli vielä keväällä Mercedeksen lähin haastaja, Red Bull on onnistunut ajamaan kesäkuun Itävallan GP:n jälkeen seitsemän palkintopallisijoitusta Ferrarin yhtä kotikisassa tullutta podiumia vastaan. Kimi Räikkönen on ajanut hyviä kisoja, mutta hänen edellisestä palkintopallipaikastaan on kulunut jo seitsemän kisaa.
Ferrari oletti itsekin, että Malesian kuumat olosuhteet sopisivat autolleen hyvin, mutta kaksoisvoittoon ajaneet Daniel Ricciardo ja Max Verstappen löivät punaiset aika-ajoissa, pitivät parempaa kisavauhtia ja saivat renkaansakin kestämään Ferraria paremmin. Pehmeillä renkailla Räikkönen hävisi Verstappenille selvästi, eikä kovillakaan ollut asiaa Red Bullin ja Mercedeksen vauhtiin.
Onko näiden faktojen valossa syytä jo tunnustaa, että Red Bull on mennyt kehityksessä Ferrarin ohi?
– On se jo ihan selvästi. Kyllä Red Bull on ollut niin vakuuttava parissa vikassa kisassa. He pystyvät vastaamaan vauhtiin ihan helposti ja kaksoisvoitto on aika vakuuttavaa työtä, MTV Sportin F1-asiantuntija Mika Salo tiivistää.
Entisen F1-insinöörin Ossi Oikarisen mukaan pelkkä MM-taulukkoon katsominen riittää toteamaan asian. Red Bullilla on Ferrariin 46 pisteen kaula, kun vielä juhannuksen aikoihin italialaistiimi oli 37 pistettä edellä.
– Kyllähän he yrittävät vielä jokaisessa jäljellä olevassa kisassa voittaa edes kerran, mutta se on vaikeaa. Nyt ainakin suunta on vielä niin, että Red Bullilla menee koko ajan paremmin ja Ferrarilla yhä huonommin, Oikarinen toteaa.
Red Bull on saanut yli kahden vuoden taistelun jälkeen Renaultin hybridimoottorin viimein toimimaan, mutta Oikarisen mukaan harppaus ei tapahtunut yksin voimayksikön ansiosta.
– Ero ei varmasti ole pelkästään voimapuolella, vaan kyllä koko auto on kehittynyt. Red Bull on mennyt kokonaisuudessa Ferrarin ohi ja se on huolestuttavaa Ferrarin kannalta.
– Tietysti Ferrarilla on ollut paljon aaltoliikettä teknisellä puolella ja alkaako se hiljalleen näkyä, ettei kehitys kuljekaan niin hyvin kuin aikaisemmin? Ei hyvin mene, sanotaan näin, Oikarinen viittaa lukuisiin miehistövaihdoksiin Maranellon tehtailla.