FIA:lta poikkeuksellinen ratkaisu F1:n rengasfarssiin

F1-kausi jatkuu kohun sävyttämänä Qatarissa. 

Kansainvälinen autoliitto FIA on määrittänyt tämän päivän osakilpailuun hyvin erikoisia ja poikkeuksellisia sääntöpykäliä. FIA vahvistaa, että jokaisen kuljettajan on tehtävä vähintään kolme varikkopysähdystä kisan aikana. Kukin kuski saa ajaa yhdellä rengassetillä maksimissaan 18 kierrosta.

Illan kisassa Qatarin rata kierretään 57 kertaa. 

FIA päätyi kyseiseen ratkaisuun sen jälkeen, kun useat tallit ja kuljettajat olivat raportoineet huomattavista rengasongelmista, joita he olivat kohdanneet viikonlopun aikana. Ongelmia on päässyt syntymään muun muassa Qatarin Lusailin radan terävistä kanttikivistä, jotka ovat aiheuttaneet rajua kulumista Pirellin valmistamissa renkaissa.

F1:n lauantain sprintin aika-ajo viivästyi, kun radan profiiliin yritettiin tehdä muokkauksia. 

Asiasta nousi kohu, kun FIA ja paikalliset kisajärjestäjät eivät informoineet asiasta kunnolla kuskeja.

– Luin tuosta mediasta. Joku lähetti minulle linkin, Valtteri Bottas murjaisi Racefansille.

FIA:n nyt määrittelemät säännöt ovat monella tapaa poikkeuksellisia. Normaalisti kuivan kelin kisassa kunkin kuljettajan on käytettävä kahta eri rengasseosta, mikä tarkoittaa sitä, että kunkin on pysähdyttävä vähintään kerran varikolla. Normaalisti vetojen eli stinttien maksimipituutta ei ole rajattu millään muulla tavalla.

Red Bullin Max Verstappen lähtee paalupaikalta sunnuntain osakilpailuun. Verstappen varmisti lauantaina kolmannen perättäisen kuljettajien maailmanmestaruutensa, kun hän oli sprinttikisan toinen. 

Alfa Romeon Valtteri Bottas lähtee sunnuntain kisaan yhdeksännestä ruudusta.

Perezillä urakkaa

Red Bullin Sergio Perez joutuu lähtemään varikolta sunnuntain kisaan, kun energiajuomayhtiön talli rikkoi niin sanottuja parc ferme -sääntöjä. 

Perez jäi perjantain aika-ajossa vasta ruutuun 13. Meksikolaisen viikonloppu sai entistä heikomman käänteen lauantain sprinttikilpailussa, kun hän oli mukana kolmen auton kolarissa Esteban Oconin ja Nico Hülkenbergin kanssa. 

Perezin mukaan hänen autoonsa tuli ”massiivisia” vaurioita. Red Bull joutui vaihtamaan muun muassa kokonaan uuden rungon meksikolaisen autoon.

Koska muutos tehtiin vaiheessa, missä parc ferme -säännöt olivat astuneet voimaan, Perezin lähtöpaikka vaihtui varikon puolelle.

Lue myös:

    Uusimmat