Kansainvälisen autoliiton (FIA) turvainsinöörin James Penrosen mukaan ajajan päätä ja kaularankaa suojaava HANS-niskatuki (Head-and-Neck-Support) pelasti puolalaisen Robert Kubican hengen Montrealissa.
HANS-niskatuki määrättiin pakolliseksi formula 1-autoihin vuonna 2003, vaikka monet ajajat tuolloin olivat sitä vastaan.
Asiantuntijan mielestä vaarallisin tilanne formuloissa syntyy, jos autot törmäävät toisiinsa ja lentävät ilmassa toisiaan päin tai yli. Hänen mukaansa kauden vaarallisin tilanne oli Melbournen avauskisassa David Coulthardin ja Alexander Wurzin törmäyksessä.
- Siinä oli Wurzin henki hiuskarvan varassa, turvainsinööri näki.
Turvalaitteiden lisääntymisestä huolimatta Penrose ei usko, että kuolemaan johtavat onnettomuudet olisivat ohi formulasirkuksessa.
- Sellaista illuusiota on turha ylläpitää. Jossain vaiheessa varmasti formuloissa tapahtuu vielä kuolemantapauksia, on turvainsinöörin synkkä ennustus.
Viimeksi formularadalla on tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus, kun kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna sai surmansa Imolan radalla vuonna 1994.
(MTV3-STT-DPA)