Kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan taloudelliset tukijat ovat arvostelleet jo pitkään liiton toimia.
Viime viikolla isot sponsorit kuten Adidas, Visa ja Coca-Cola vaativat liittoa suhtautumaan vakavasti Qatarin MM-järjestelyjen työoloihin. Tällä viikolla sponsorit ovat joutuneet ottamaan kantaa Fifan johdon korruptiosyytteisiin.
Sponsorit vaativat Fifalta pikaisia toimia ja avoimuutta korruption kitkemiseksi. Liitolta vaaditaan uudenlaista politiikkaa, mutta sopimukset säilyvät toistaiseksi ennallaan.
- Sponsorien äänenpainoissa on ehkä mukana tilanteen hyödyntämistä, mutta kukaan ei voi kiistääkään niiden viestiä, Euroopan sponsorointijärjestön ESA:n hallitusjäsen Nick Johnson totesi torstaina.
Sponsoreilla ei oikeastaan ole vielä käytössään kritiikkiä järeämpiä keinoja.
- Sopimuksesta irtautuminen kävisi sponsoreille kalliiksi. Oletettavasti irtisanomisehdot täyttyvät vasta, jos Fifan johdolle tulee rikostuomioita, Johnson arveli.
Jatkossa Fifan kriisi uhkaa kuitenkin vaikeuttaa liiton sopimusneuvotteluja sekä jalkapallon arvoturnausten sponsorointia.
Fifan liikevaihto on yli viisi miljardia euroa, josta yritysmarkkinoinnin osuus on 1,5 miljardia.