Finnairin vertailukelpoinen liikevoitto nousi loka-joulukuussa 31 miljoonaan euroon oltuaan vuotta aiemmin 27 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta yli 13 prosenttia ja oli 775 miljoonaa. Matkustajamäärä kasvoi jaksolla 11 prosentilla ja oli 3,5 miljoonaa.
Koronaviruksen suora taloudellinen vaikutus on Finnairin mukaan kuluvalla neljänneksellä suhteellisen rajallinen, vaikka Manner-Kiinan lentoperuutukset jatkuisivat maaliskuun loppuun asti. Koronaviruksen takia yhtiö ei anna liikevaihtoennustetta koko vuodelle, vaan aikoo päivittää ohjeistusta julkaistessaan osavuosikatsauksen tämän vuoden ensimmäiseltä neljännekseltä.
Tulos sai pörssissä myönteisen vastaanoton, ja Finnairin kurssi lähti noin kuuden prosentin nousuun.
Toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan viime vuosi oli Finnairille nopean kasvun vuosi, vaikka vuotta leimasi epävakaa toimintaympäristö, mikä juontui talouskasvun ja maailmankaupan epävarmuudesta.
– Tämän vuoksi vuosi oli meille vaihteleva, mutta se päättyi vahvaan neljännekseen parantuneen markkinatilanteen ansiosta: olin erityisen tyytyväinen Euroopan-liikenteen vahvaan kehitykseen ja yksikkötuottojen kasvuun, Manner kiitteli tiedotteessa.
Polttoainekustannukset kasvoivat sekä loppuvuonna että koko vuoden tasolla tuntuvasti. Vuoden aikana kustannukset nousivat yli 18 prosenttia eli 106 miljoonaa. Polttoaineen hinnan nousun vaikutus oli 42 miljoonaa.
Kasvu jatkuu
Finnair ennakoi, että yhtiön kapasiteetti kasvaa noin 4 prosenttia tänä vuonna. Finnair tavoittelee kustannustehokasta kasvua ja jatkaa 3,5–4 miljardin euron arvoisiksi suunniteltuja investointejaan uusiin koneisiin.
– Niiden tarkoituksena on ennen kaikkea uusia kapearunkolaivastoamme polttoainetehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi, mikä on merkittävä askel kohti pitkän aikavälin hiilineutraalisuustavoitettamme, Manner kuvasi.
Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että osinkoa jaettaisiin 0,20 euroa, eli vähemmän kuin viime vuonna jaettu 0,274 euroa.