Finnairin lentokonekaupat ovat tällä hetkellä Suomen elinkeinoelämän toiseksi suurin investointi - suurempi on vain pitkään rakenteilla ollut Olkiluodon ydinvoimala.
- Kyseessä on huomattava noin kahden miljardin euron investointi, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Finnair on tilannut 19 Airbus A350-laajarunkokonetta, joista yhtiö saa loppuvuonna käyttöönsä neljä ensimmäistä. Suurtilauksen viimeiset koneet toimitetaan vuonna 2023.
- Jos saamme kasvua aikaan, niin silloin puhutaan tuhannesta työpaikasta Finnairille. Osa on korvaavia työpaikkoja eläköityvien tilalle, mutta aitoa lisäystäkin on 600-700 henkilöä, Vauramo arvioi.
Uusilla koneilla on merkittävä rooli, kun Finnair aikoo kaksinkertaistaa Aasian ja Euroopan välisen liikenteen tämän vuosikymmenen aikana. Ensimmäiset Airbusit tulevat loka-marraskuussa Shanghain ja Pekingin reiteille.
Konekauppoja varten Finnairin hallitus on päättänyt, että yhtiö voi jatkossa nostaa velkaantumisastettaan. Vauramon mukaan korkeampikin velkataso on hyvin maltillinen verrattuna muihin lentoyhtiöihin.
Finnairin tappiot pienenivät alkuvuonna henkilöstösäästöjen ja halvemman polttoaineen ansiosta. Yhtiön tammi-maaliskuun liiketappio oli kuitenkin edelleen 8,3 miljoonaa euroa.
Polttoainekulut laskevat entisestään, sillä uusien Airbusien polttoainesäästö on 25 prosentin luokkaa. Myös henkilöstösäästöt parantavat Finnairin taloustilannetta asteittain puolentoista vuoden aikana.