Häiriköivät matkustajat aiheuttavat eniten harmia lentokoneissa. Myös päällä olevat kännykät, jotka on laitettu matkatavaroiden joukkoon ruumaan, ovat ongelma, sanoo Jussi Ekman Finnairilta.
Finnairin lentoturvallisuusohjaaja, kapteeni Jussi Ekman kertoo, että riskit matkustamossa liittyvät yleensä matkustajahäiriköintiin, sairauskohtauksiin, turbulenssissa loukkaantumisiin ja elektronisten laitteiden väärinkäyttöön.
Matkustajahäiriköinti on lähes päivittäinen kiusa matkustamoissa. Stressi saattaa yhtäkkiä purkautua koneen ahtaissa tiloissa, monesti yllätyksenä häiriköivälle henkilölle itselleenkin.
Tilanteeseen päädytään ehkä niin, että kotoa lähdettyään huomaa unohtaneensa jotakin. Sitten alkaa sataa vettä, eikä mukana ole kunnon kenkiä, ja seuraavaksi myöhästyy junasta. Stressitaso nousee koko ajan. Kentällä on sitten turvatarkastus, ympärillä paljon ihmisiä, ja on kiire. Tämä kaikki saattaa lopulta purkautua koneessa.
− Matkalle kannattaisi aina tulla levänneenä ja selvin päin. Silloin pienenee mahdollisuus siihen, että ryhtyy itse häiriköimään, ja silloin sietää myös muita matkustajia paremmin. Kun koneessa istutaan tiiviisti, ja vieras ihminen on ihan vieressä, kannattaa suhtautua ystävällisesti puolin ja toisin. Pieni small talk ja positiivinen asenne auttavat aina.
Älä jätä auki olevaa puhelinta ruumaan
Loukkaantumisia koneessa aiheuttavat joskus myös turbulenssit.
− Kun matkustajia kehotetaan lennon aikana laittamaan istuinvyö kiinni, se todella on käsky tehdä niin. Silloin ei ole turvallista lähteä käymään edes wc:ssä. Vaikka matkanteko tuntuisikin tasaiselta, hetken päästä saattaa tulla kuoppa. Silloin, jos ei ole kiinni turvavyössä, lähtee lentoon.
− Henkilökunnalla on oikeus liikkua koneessa, mitä matkustajat eivät aina ymmärrä. Heidän täytyy varmistaa, ettei matkustamossa ole mitään painavaa irtotavaraa ja että kaikkien vyöt ovat kiinni.
Kaikki sähköllä toimivat laitteet, esimerkiksi kännykät lähettävät signaalia ulospäin. Se häiritsee miehistön keskustelua lennonjohdon kanssa. Kun kesken puheen alkaa kuulua vain siritystä, niin tärkeä viesti saattaa mennä ohi tai se ymmärretään väärin. Siksi matkustajille erikseen kuulutetaan, milloin puhelimia voi käyttää.
− Yksi ongelma on myös, että vaikka kännykät lennon aikana olisivatkin ruumassa, niitä ei ole suljettu. Jos muistaa vasta sen jälkeen, kun kentällä on jo luovuttanut matkatavaransa, että laukkuun on jäänyt auki oleva puhelin, pitää siitä ehdottomasti kertoa henkilökunnalle. Kännykän etsiminen siinä vaiheessa on pienempi paha kuin mitä ongelmia se saattaa aiheuttaa lennon aikana.
Terrorismin vastaiseen toimintaan käytetään tällä hetkellä huomattavia voimavaroja kaikissa lentoyhtiöissä. Suomi ei poliittisesti ole riskialttiimpia kohteita, mutta täältä lennetään myös riskimaihin. Turvatarkastukset ennen lentoa ovat tärkeintä ennaltaehkäisyä.
− Matkustajalle tärkein ohje on, ettei kuljeta muiden puolesta mitään. Jos joku tulee ja tarjoaa 300 euroa siitä, että ottaa jotain mukaansa, pitää ehdottomasti aina kieltäytyä.
Jussi Ekman muistuttaa, että kaupallinen lentoliikenne on kuitenkin turvallisin liikennemuoto. Uusissa, niin sanotuissa neljännen polven koneissa, riski joutua onnettomuuteen on niin pieni, ettei sitä oikeastaan olekaan. Koko maapallolla kuolemia lennoilla on vuodessa noin 500, ja ne tapahtuvat lähes kaikki maissa, joissa lentokalusto ja -kulttuuri eivät vielä ole kovin kehittyneitä. Länsimaissa lentäminen on lähes täysin turvallista.
Lääkkeet mukaan koneeseen
Lennon aikana ilmenevät sairauskohtaukset ovat usein matkajännityksen ja väsymyksen yhteisvaikutusta.
− Usein edellinen yö ennen matkaa nukutaan huonosti. Otetaan ehkä unilääkettä ja ennen lentoa ja lennon aikana alkoholia. Koska lentokoneen ilmanpaine on normaalia pienempi, se vaikuttaa siihen, että lääkkeen ja alkoholin yhteisvaikutus voi olla arvaamaton.
Jos on jokin sairaus, johon on lääkitys, pitäisi aina muistaa ottaa lääkkeet käsitavaroiden mukana matkustamoon. Koneissa on kyllä mukana lääkelaukut, mutta niiden varaan Ekman ei suosittele jättäytymään.Lääkäri on lennoilla aina mahdollista tavoittaa puhelimitse, ja henkilökunta on koulutettu lääkitsemään ja antamaan ensiapua.
− Jos matkustajalla on esimerkiksi sydänoireita, koneissa on laitteet, joilla tilaa pystytään seuraamaan. Ja jos tilanne vain pahenee, siellä on laitteet myös elvyttämiseen.
Matti on selvinnyt hengissä kuudesta lento-onnettomuudesta
Studio55.fi/Birgitta Valonen
Jussi Ekmanin haastattelu on julkaistu ensimmäisen kerran syyskuussa 2009.