Fitfarmin asiakkaille erikoinen viesti: "Mä olen sun Sisäinen Pullukka" – yritys pyytää anteeksi sopimatonta mainontaa

Fitfarm lähetti asiakkailleen sähköpostiviestin, jossa esittäytyi "Sisäinen Pullukka". Yritys pahoittelee mainoskampanjaansa, jota on pidetty syömistä syyllistävänä.

Liikunta- ja painonpudotusvalmennuksia tarjoava Fitfarm lähetti eilen asiakkailleen sähköpostin, jonka sävy on kerännyt kummastunutta ja myös vihaista palautetta.

Viesti on otsikoitu "Vuosisopimus mun parhaalle kaverille".

– Moikka! Ajattelin, että on korkea aika esittäytyä. Ollaan kuitenkin asuttu samassa paikassa jo niin monta vuotta. Mä olen sun Sisäinen Pullukka, viesti alkaa.

Sarkastiseen sävyyn kirjoitettu mainos maalaa kuvaa, jossa Sisäisen Pullukan mielestä viestin vastaanottajan ei kannattaisi tehdä liikunnallista ryhtiliikettä, koska se on noloa ajanhukkaa.

– Kun sekin aika me voitas käyttää pötköttelemällä sohvalla, ähmimällä nachopelti ja jätskipönttö keksitaikinalla! Eikä huurteinen kyytipoikana olis pahitteeksi, vai? Ja mieti paljon rahaa säästät jos pistät ensi vuodelta sen kuntosalikortin jäähylle.

Fitfarm pyytää anteeksi

Seuraavan Fitfarmin asiakkaille lähetetyn sähköpostin otsikko oli "Julkinen anteeksipyyntö".

Viestissä kerrotaan, että "Sisäinen Pullukka" oli tarkoitettu humoristikseksi mainoshahmoksi. Saatuaan asiasta palautetta yritys pitää viestiä harkitsemattomana ja pahoittelee siitä syntynyttä mielipahaa.

– Emme valitettavasti ymmärtäneet tämän mainoksen sopimattomuutta. Olemme erittäin pahoillamme mainoksen aiheuttamasta mielipahasta. Tarkoituksenamme ei tietenkään ollut loukata ketään tai syyllistää syömistä missään muodossa, sähköpostissa lukee.

Viestit poistettiin niistä saadun palautteen jälkeen yrityksen sosiaalisesta mediasta.

– Tulemme jatkossa arvioimaan markkinointiviestinnän sisällöt tarkemmin, jotta viestintämme on vastuullista ja terveyttä edistävää, eikä sisällä syyllistämistä.

Yrityksestä ei lauantaina ole vastattu MTV:n yhteydenottoon.

Palautetta sosiaalisessa mediassa

Fitfarmin Facebook-sivulle on julkaistu yhä palautetta viestin tiimoilta, vaikka itse mainoskampanja onkin kadonnut. Osan mielestä kampanja syyllisti syömistä.

– Surkein ja stereotypisin esimerkki ajatusmaailmasta mitä "pullukat" kohtaa ja mitä heistä ajatellaan, eräs kirjoittaa.

– Sitä vaan mietin, miten kaltaisenne yritys ei nimenomaan osaa ajatella viestin vahingollisuutta ja loukkaavaa sisältöä jo etukäteen, kun nimenomaan teidän pitäisi, toinen henkilö pohtii.

Osan somessa esiintyvän palautteen perusteella mainoskampanjaa on pidetty myös osuvana.

– Itselleni se upposi todella hyvin ja kyllähän siinä piili se totuuden siemen sisäisestä pullukasta. Varsinkin, kun sitä konvehtirasian kanssa luin. Minusta tämä oli parasta markkinointia aikoihin, yksi kirjoittajista kertoo.

Asiasta uutisoi ensin Iltalehti.

Lue myös:

    Uusimmat