Kolmannesta ruudusta startannut Toyota-kuljettaja Timo Glock hämmästeli Malesian GP:n alkumetrejä, joiden aikana hän putosi seitsemännestä ruudusta lähteneen Kimi Räikkösen ja yhdeksännestä ruudusta lähteneen Fernando Alonson taakse.
Räikkösen Ferrari ja Alonson Renault käyttävät 80 hevosvoiman verran lisätehoa tarjoavaa KERS-laitetta, kun taas Toyota ei.
- Renkaani sutivat, joten lähdin liikkeelle varsin hitaasti. Kun sitten valmistauduin ensimmäiseen mutkaan, katsoin vasemmalle ja yhtäkkiä Fernando ja Kimi olivat siellä. En meinannut uskoa sitä, Glock hämmästeli KERS-autojen hyvää starttia F1-sarjan nettisivujen haastattelussa.
Glock putosi avauskierroksella peräti kahdeksanneksi.
- Olin ykkösmutkassa ulkokurvin puolella. Oli todella vaikeaa päästä mutkasta läpi ilman etusiiven rikkomista. Avauskierroksen lopussa olin sitten kahdeksantena, mikä oli erittäin turhauttavaa. Ajattelin tuhonneeni mahdollisuuteni palkintopallille, Glock kertasi.
Glock osui kilpailun aikana ohitustilanteessa Mark Webberin perään rikkoen etusiipensä päätylevyä, mutta se ei vaikuttanut suuremmalti kierrosaikoihin. Kun taivaalta alkoi sataa, teki Glock oikean päätöksen välikelin renkaisiin siirtymisestä.
- Talli jätti rengaspäätöksen minulle ja päätin ottaa riskin laittamalla alle välikelin renkaat, koska sade ei ollut niin kovaa siinä vaiheessa. Tiesin monien muiden ajavan täyden sadekelin renkailla, joten otin riskin, mutta ajattelin sen olevan sen arvoinen.
Rengasvalintansa ansiosta Glock teki mahtavan nousun kisan kärkitaistoon.
- Renkaani alkoivat menettää suorituskykyään, mutta talli käski minun jatkaa puristamista, koska olin nopein mies radalla, joten jatkoin puristamista ja muiden ohittelemista. Muutamassa kierroksessa nousin top10:n ulkopuolelta toiselle sijalle. Se oli hämmästyttävää ja hyvin jännittävää, mutta lopulta renkaani olivat niin loppu, että jouduin menemään vaihtamaan sadekelin renkaisiin, Glock kertasi kolmossijan tuonutta ajoaan.
Katso Malesian GP:n startti ilmaiseksi MTV3 Katsomo -palvelusta:
Sumo video id
(MTV3)