GPS-häirinnän outo tulos: Laiva ilmoitti lentävänsä hävittäjän vauhtia

Kuva: Lehtikuva
GPS-järjestelmä on tullut monelle tutuksi kännyköistä ja autonavigaattoreista.Lehtikuva
Julkaistu 14.03.2011 09:38(Päivitetty 16.03.2011 12:33)

GPS-satelliittien lähettämiä paikannussignaaleja käytetään tuttujen autonavigaattorien lisäksi lukuisissa erilaisissa palveluissa ja tilanteissa.

Netissä myytävät muutaman kymmenen euron hintaiset häirintälaitteet saattavat kuitenkin rampauttaa pahoin järjestelmän toimintaa. Kyseessä on asiantuntijoiden mukaan vakava uhka, kun GPS-järjestelmään tukeudutaan yhä enemmän päivittäisissä toiminnoissa.

New Scientist kertoo teknologiasivuillaan esimerkkitapauksia GPS-häirinnän auheuttamista ongelmista.

Laivaston koe syöksi kaupungin ongelmiin

Yhdysvalloissa San Diegon lennonjohtotornissa huomattiin tammikuussa vuonna 2007, että lähestyviä lentoja tarkkaileva järjestelmä oli mennyt epäkuntoon.

Myös lääkäreiden yhteinen hälytysjärjestelmä lakkasi toimimasta. Kaupungin satamassa laivojen ohjausjärjestelmä kaatui. Kännykät eivät saaneet signaalia eikä pankkiautomaateista saanut rahaa. Ongelma kesti kaksi tuntia.

Vasta kolmen päivän jälkeen ongelman syyksi paljastui laivaston alusten tekemä harjoitus kaupungin satamassa. Laivaston teknikot olivat jumiuttaneet radiosignaaleja harjoitellakseen toimintaa yhteyskatkojen varalta. Samalla he kuitenkin estivät tahtomattaan GPS-signaalien saapumista kaupungin alueelle.

Häirintälaitteiden käyttö monin paikoin kiellettyä

GPS-järjestelmän häiriöihin ei tarvita kuitenkaan laivaston erikoisharjoitusten kaltaisia laitteita. Monet ovat yhä enemmän huolissaan autoilijoiden käyttämistä muovisista GPS-häirintälaitteista, joita voi ostaa halvalla netistä. Tuotteita hankitaan, vaikka niiden käyttö on monin paikoin kiellettyä.

Kyseisiä laitteita käyttävät esimerkiksi jotkut rekkakuskit, jotka eivät halua työnantajansa seuraavan liikkeitään.

Kiinassa valmistettavien yksinkertaisten häirintälaitteiden lisääntynyt käyttö on New Scientist –sivuston mukaan aiheuttanut ongelmia monien kaupunkien lentokentillä ja matkapuhelinverkoissa.

- Ongelma on siinä, että GPS-signaali on hyvin heikko. Se on kuin auton lamppu 20 000 kilometrin päässä, toteaa Britannian navigaatioinstituutin entinen johtaja David Last. Signaalia ei voida vahvistaa, koska satelliiteissa on rajallisesti virtaa käytössä.

GPS-häiritsijä saa vaikka laivan lentämään

Last on itsekin kokenut häirintälaitteen vaikutukset moderniin teknologiaan. Hän johti viime vuonna harjoitusta Pohjanmerellä Galatea-laivalla, joka on varustettu viimeisimmillä navigaatiolaitteilla. Last käytti yksinkertaista häirintälaitetta, joka korvasi satelliittien lähettämän heikon signaalin kohinalla.

Laivan järjestelmä hullaantui täysin. Laivan komentosillan näytön mukaan 500 tonnin painoinen Galatea olisi lentänyt hävittäjäkoneen vauhtia Irlannin ja Pohjois-Euroopan yläpuolella. Sitten laivalla tapahtui hälytys. Aluksen gyrocompass-varajärjestelmä kaatui, koska sekin hyödyntää GPS-signaalia. Tutkalle tapahtui samoin. Myös laivan satelliittikommunikaatiojärjestelmät kaatuivat.

Rekkakuski rampautti muovirasiallaan lentokentän

American Airlinesin koneita Chigacon lentokentällä. Kuva: EPA

Viime vuonna Newarkin Liberty International -lentokentällä tapahtui hälyttävä tapaus.

Lentokentälle oli asennettu GPS-pohjainen laskeutumisjärjestelmä. Järjestelmä kuitenkin sammui itsekseen muutaman kerran päivässä.

Syylliseksi paljastui vasta useiden kuukausien jälkeen lähistöllä liikkunut rekkakuski, joka oli käyttänyt häirintälaitetta välttyäkseen moottoritien tiemaksun maksamiselta. Rekka oli rampauttanut lentokentän aina ohi ajaessaan.

New Scientist: GPS chaos: How a $30 box can jam your life

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat