Uuden nopean Allegro-junan neitsytmatka Helsingistä Pietariin on sujunut kuvakirjamaisessa suomalais-venäläisessä talvisäässä. Suomessa käytössä oleviin Pendolinoihin pohjautuva italialaisvalmisteinen juna puski pakkassäässä halki ennätyslumisen maiseman aikataulussa.
Junayhteyden kummeina toimineet tasavallan presidentti Tarja Halonen ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin tapasivat Viipurin juuri peruskorjatulla rautatieasemalla. Halonen muistutti Putinille Viipurin menneisyydestä myös suomalaisena kaupunkina.
Liki kolme ja puolisataa matkustajaa vetävä Allegro singahti Helsingistä Viipuriin kahdessa ja puolessa tunnissa. Pietariin puolen päivän jälkeen lähtenyt juna saapui aikataulun mukaisesti kolmen ja puolen tunnin matkan jälkeen.
Neitsytmatkaa edelsi juhla aamupäivällä Helsingissä Kansallisteatterissa, ja juhlintaa jatketaan illalla Pietarissa. Presidentti Halonen palaa Suomeen huomenna.
Viisumivapaasti Pietariin junallakin?
Allegro korvaa Helsingin ja Pietarin välillä liikennöinnin lopettaneet Sibelius- ja Repin-junat. Aluksi vuoroja on päivässä kaksi suuntaansa, alkukesästä lähtien neljä.
Uuden junan matkustajille haetaan viisumivapautta Pietariin samaan tapaan kuin laivaristeilyllä matkustaville. Venäjän rautateiden pääjohtaja Vladimir Yakunin kertoi junan neitsytmatkan tiedotustilaisuudessa, että hän on jo allekirjoittanut asiaa koskevan kirjeen pääministeri Putinille.
Matka Helsingistä Pietariin maksaa uudessa junassa aikuiselta 84 euroa. Kouvolasta Viipuriin pääsee neljällä kympillä. Viisumi Venäjälle maksaa riippuen, mistä se hankitaan tai kuinka pitkäksi aikaa, noin neljästäkymmenestä eurosta ylöspäin.
VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mielestä uuden junan lippujen hinnat ovat kohdallaan, ja hän on vakuuttunut, että ensi vuonna liikenne kasvaa neljänneksellä 250 000 matkustajaan. Suoria yhteyksiä muualta kuin Helsingistä ja matkan varrella olevista kaupungeista ei Aron mukaan Pietariin ole suunnitteilla.
Suora nopea junayhteys Helsingistä Moskovaan antaa myös odottaa itseään. Nyt yhteys vaatii vielä aseman vaihtoa Pietarissa, mikä pitää ajallisesti yöjuna Tolstoin vielä kilpailukykyisenä.
(MTV3 - STT)
Katso Juha Muurisen juttu
Sumo video id