On erittäin vaikea kuvitella, että mies joka on ottanut kauden seitsemästä ensimmäisestä osakilpailusta kaksi voittoa, neljä kakkostilaa ja yhden kolmannen sijan ja johtaa kuljettajien sarjaa 10 pisteellä, ei olisi menossa kohti tämän kauden kuljettajien maailmanmestaruutta.
Tämän kaiken McLarenin Lewis Hamilton on saanut aikaan. Ja tapa millä hän tähän tilanteeseen on päätynyt, on syy siihen, että hän on nyt suurin suosikki mestariksi. Virheettömät suoritukset, aika ajoin kovienkin paineiden alla, on vahvistanut käsitystä siitä, että kyseessä on loistava kilpailija, jonka lyöminen ei ole kenellekään helppoa. Ei edes hänen tallikaverilleen, kaksinkertaiselle maailmanmestarille, Fernando Alonsolle. Ja hänen vastustajiensa kannalta on masentavaa se tosiasia, että mies tulee ajajana ja kilpailijana koko ajan paremmaksi.
Jo se, että hän otti molemmissa Pohjois-Amerikan osakilpailuissa sekä paalupaikat, että voitot, vaikka molemmat radat olivat hänelle uusia tuttavuuksia, puhuu paljon Hamiltonin kyvystä sopeutua uusiin ratoihin ja olosuhteisiin. Eikä hänen olemista helpota lainkaan se, että mies on Britannian median lemmikki, jolta halutaan koko ajan lausuntoja kaikista mahdollisista asioista, on hänellä niistä mielipiteitä tai ei. Lisäksi McLaren ja Mercedes-Benz ovat paineiden alla sen takia, että tallin sponsorit haluavat median tapaan pienen "siivun" Hamiltonista aina kun se vain on mahdollista.
Hamiltonin onneksi McLaren-organisaatiosta löytyy yksi mies, tohtori Aki Hintsa, joka ymmärtää huippu-urheilua ja huippu-urheilijoita paremmin kuin yksikään muu henkilö tallissa. Hintsa tietää, milloin Hamilton tarvitsee rauhaa ja tilaa itselleen ja milloin mies voi osallistua tallin muun ohjelman läpiviemiseen. Indianapolisissa Hintsa perui Hamiltonin osallistumiset kaikkiin tilaisuuksiin perjantaina harjoitusten jälkeen, jotta nuori kuljettaja saattoi keskittyä täysillä lauantain harjoitukseen ja aika-ajoon. Se vetäytyminen kannatti, kuten nyt hyvin tiedämme.
Suurin osa seuraavista kisoista ajetaan Hamiltonille tutuilla radoilla. Kaikkien muiden mestaruudesta haaveilevien kuljettajien kannalta se on - "bad news".
Teksti: Erkki Mustakari 17.6.2007
(MTV3)