Jalmari Helander on kiitollinen siitä, että hänellä on mahdollisuus tehdä elokuvat alusta asti oman vision pohjalta.
Elokuvaohjaaja Jalmari Helander sai kansainvälistä huomiota jo ensimmäisen elokuvansa Rare Exportsin ilmestymisen jälkeen. Suomen ensi-iltansa tässä kuussa saava toinen ohjaus Big Game poiki vielä enemmän työtarjouksia, kun se oli saanut ensiesityksensä Toronton elokuvajuhlilla.
Helanderille ovat lähettänyt monia käsikirjoituksia esimerkiksi sarjakuvajätti Marvel ja Disney.
– Onhan se mielenkiintoista nähdä, millaisia käsikirjoituksia Amerikassa tehdään, mutta tuntuu vaikealta ajatella, että lähtisi vieraaseen pöytään, Helander kertoo MTV:n haastattelussa.
Ohjaajalla on syynsä kieltäytyä rahakkaistakin työtarjouksista. Helander paitsi ohjaa elokuvansa, suunnittelee niiden käsikirjoitukset yhdessä tuottaja Petri Jokirannan kanssa.
Helander pelkää, että oma kädenjälki voisi kadota, jos ohjattavakseen ottaisi valmiin käsikirjoituksen.
– Se on yksi pelko. Mitä, jos elokuvista häviää jotain emmekä pystykään enää tekemään sitä, mitä haluamme? Isoissa tuotannoissa on aika monta kokkia enemmän.
Tarjotut käsikirjoitukset eivät Helanderin mukaan ole ollut sellaisia, jonka vuoksi olisi kannattanut luopua onnekkaasta asemasta, jossa elokuvat voi ideoida alusta asti itse.
– Yksikään niistä ei ole ollut sellainen, jonka olisin halunnut tehdä.
Lapsuus seikkailuelokuvien parissa
Helanderin tyyli poikkeaa paljon siitä, millaisena maailmalla menestynyt suomalainen elokuva on totuttu näkemään. Esimerkiksi Aki Kaurismäen ja Dome Karukosken tyyli poikkeaa paljon Helanderin ohjauksista.
– Suomalaisen elokuvan tyyli alkaa muuttua ehkä vähän laveammaksi, Helander kommentoi.
– Olen viettänyt lapsuuteni katsoen amerikkalaisia elokuvia ja teen sellaisia elokuvia, joita itse tykkäisin katsoa. Joissa on seikkailua ja jotka viihdyttävät.
Ohjaaja uskoo juuri seikkailullisuuden olevan yksi niistä ominaisuuksista, joka on vedonnut työtarjouksia lähettäneeseen Marveliin.
– Luulen, että heihin vetoaa myös se, että elokuvissani on korkeatasoinen visuaalinen ilme ja isoja asioita, joita ei ole totuttu näkemään aiemmin – toteutettuna paljon pienemmällä budjetilla kuin Hollywoodissa.
Vaikka Helanderin tyylistä on pidetty ulkomailla, ohjaaja jännittää Big Gamen kahden viikon päästä olevaa Suomen ensi-iltaa paljon Toronton elokuvajuhlia enemmän.
Hän toivoo, että katsojat kotimaassa löytävät elokuvan.
– Elokuvassa on juttuja, jotka avautuvat parhaiten suomalaisille. Big Game sai hyvän vastaanoton Torontossa ja uskon, että tämä toimii suomalaisille vielä paremmin.
Helanderin katse on suunnattu vielä Suomen ensi-iltaa pidemmälle tulevaisuuteen. Seuraava projekti on jo suunnitteilla.
– Petrin kanssa on suunnitteilla Onni-trilogian päätöselokuva, mutta emme voi puhua siitä vielä enempää.
Työtarjouksista uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.