Red Bull kärsi sunnuntaina Australiassa jo kauden kolmannen keskeytyksensä, ja tälläkin kertaa kyse oli polttoainejärjestelmään iskeneestä viasta.
LUE MYÖS: Max Verstappenilla keskeytyksen alla huolestuttavia havaintoja – Red Bull -pomo haluaa tarkan selvityksen
LUE MYÖS: Lewis Hamilton avautui ”asemastaan” uuden tallikaverinsa takana – oikaisee nyt tulkintaa Mercedes-kritiikistä
Kauden avausosakilpailussa Bahrainissa sekä Max Verstappen että Sergio Pérez joutuivat keskeyttämään kilpailun loppupuolella. Sunnuntaina Australiassa Verstappenin matkanteko päättyi parisenkymmentä kierrosta ennen ruutulippua.
Keskeytykset ovat maksaneet tallille ison kasan pisteitä.
Red Bull on valmistajien MM-sarjassa kolmantena, 49 pisteen päässä Ferrarista, ja alkukaudella vaikauksissa ollut Mercedeskin on edellä 10 pisteen marginaalilla. Kuljettajien MM-pisteissä Pérez on sijalla neljä, Verstappen sijalla kuusi. Molemmat ovat yli 40 pisteen päässä alkukauden ylivoimaisesta ykköstähdestä Charles Leclercistä.
– Kyseessä oli bensavuoto, mutta emme tiedä, missä tai miten se tapahtui, Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kertoi saksankieliselle Skylle antamassaan haastattelussa Racingnews365-sivuston mukaan.
Verstappen kertoi haistavansa "jonkun oudon nesteen" ennen kuin sai ohjeet pysäköidä autonsa mielellään sellaiseen paikkaan, josta löytyisi vaahtosammutin.
– Bensaa vuoti paljon. Siksi kehotimme häntä pysäyttämään auton välittömästi.
Markon mukaan kauden avausosakilpailuissa eteen tulleiden ongelmien aiheuttajat ovat Red Bullile vielä suurelta osin mysteerejä. Hänen mukaansa Bahrainissa ja Australiassa nähdyt ongelmat eivät kuitenkaan varsinaisesti liity toisiinsa.
Eivätkä Markon murheet suinkaan tähän lopu.
– Meillä on myös ongelma painon kanssa. Automme on painavampi kuin Ferrari.
Joidenkin lähteiden mukaan RB18-auto ylittäisi 798 kilon minimipainon seitsemällä kilolla. Red Bull on mitä ilmeisimmin tuomassa autoonsa päivitysosia, joilla ylipainoa saadaan joiltain osin suitsittua.
Tällä kaudella käytössä oleva 140 miljoonan dollarin kulukatto ei Markon mukaan kuitenkaan ainakaan helpota paino-ongelman ratkaisemista.
– Tämä on vaikeaa tasapainoilua. Meillä on vaikeita aikoja edessämme.