Helsingin kaupunki tiedottaa sivuillaan, että kesällä alkaneiden kaupungin palkanmaksun ongelmien selvittäminen on edistynyt kesäkuuhun verrattuna "merkittävästi".
Kaupunki kertoo sivustollaan esimerkiksi, että elokuussa palkkavirheitä oli noin viisi prosenttia kaikista maksetuista palkoista, kun vielä kesäkuussa virheiden osuus oli yli kahdeksan prosenttia. Tilanne on parantunut kaikilla muilla aloilla paitsi kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.
Tuoreimman tiedon mukaan korjaamattomia kokonaan puuttuvia palkkoja oli 22. syyskuuta 83 kappaletta, mikä on 14 vähemmän edelliseen viikkoon verrattuna.
Lue myös: Helsingin palkkakaaokselle ei näy loppua – erilaisia virheitä kirjattu 16 000
Kaupunki lupaa, että kaikki virheet korjataan mahdollisimman pian. Kokonaan puuttuvien palkkojen maksamiseen pitäisi kulua enintään kaksi arkipäivää siitä, kun palkanlaskenta saa tiedon asiasta.
Asiakaspalvelun yhteydenottojen määrä kasvoi viime viikkojen aikana. Palkanlaskennan asiakaspalveluun tuli 16.–22.9. yhteensä 6 328 yhteydenottoa, mikä on noin viidennes vähemmän kuin edeltävällä viikolla.
Lue myös: Kansliapäällikkö Sami Sarvilinna Helsingin kaupungin palkkakaaoksesta: Sotkun siivoamisessa menee loppusyksy, vahingot korvataan
Määrän kasvuun vaikutti muun muassa kesälomien päättyminen. Asiakaspalvelun tilanteen parantamiseksi muun muassa rekrytoidaan lisää henkilöstöä.
Johtoon muutos
Palkanlaskennan ongelmien ratkaisemista johtaa jatkossa hallintojohtaja Kirsti Laine-Hendolin kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialalta. Aiemmin tilanteen vakauttamista johti henkilöstöjohtaja Nina Gros.