Helsingin turmahissin kaltaisia ovettomia hissejä ei ole saanut ottaa käyttöön sitten 1990-luvun lopun. Monessa Euroopan maassa vanhoihin ovettomiin hisseihin täytyy lisätä ovi. Suomessa näin ei kuitenkaan ole.
Video: Hissiasiamies näyttää, mikä tekee turmahissistä vaarallisen.
Tiistaina Helsingissä kävi kuolemaan johtanut hissionnettomuus. Nuori mies kiilautui hissin korin takaseinää vasten puristuen kuoliaaksi.
Alppiharjussa tapahtunut onnettomuus ei ole Suomen ensimmäinen kuolemaan johtanut hissiturma.
Lue myös: Tällainen on Helsingin kuoleman hissi – Hissiasiamies kertoo, mikä tekee siitä vaarallisen
Edellisestä tapahtumasta on Suomen hissiyhdistyksen hissiasiamiehen Veli-Pekka Vitikan mukaan noin 15 vuotta ja se on lähes identtinen Kallion onnettomuuden kanssa. Siinäkin uhri oli kuljettanut suurta keräysastiaa, joka oli kiilannut uhrin kuolettavasti hissiin.
Turmahisseillä oli yksi sama nimittäjä. Kummankin hissikorista puuttui ovi.
Lue myös: Nuorehko mies puristui kuoliaaksi hissiturmassa Helsingissä – hissin korissa oli varoitustarra
Ei saa enää valmistaa
Onnettomuushissin tyyppisiä hissejä rakennettiin Suomessa aina 2000-luvun taitteeseen asti. Nykyään tällaisia hissejä ei saa ottaa käyttöön.
Asian muutti vuonna 1995 säädetty hissidirektiivi, joka astui voimaan 1999. Direktiivi kielsi sellaiset hissit, joiden koreissa ei ole ovea.
– Suomessa on edelleen käytössä paljon ovettomia hissejä, sillä lainsäädäntö ei määrää ovien lisäämistä vanhoihin hisseihin, Vitikka kertoo.
Suomessa ei toteutettu suositusta ovien lisäämisestä
Euroopan komissio on antanut suosituksensa ovien lisäämisestä vanhoihin hisseihin vuonna 1995. Suomessa ei olla otettu käytäntöön tätä suositusta.
Vitikka kertoo, että Suomen hissiturvallisuuslain valmistelun yhteydessä vuonna 2016 viranomaisille ehdotettiin toistamiseen vanhojen hissien uudelleenvarustelua. Vitikka toimi itse työryhmässä, joka asiaa ehdotti.
– Viranomaiset olivat sitä mieltä, että hissit ovat Suomessa niin turvallisia, että tällaiseen ei ole tarvetta, Vitikka kertoo.
Monessa muussa Euroopan maassa tämä suositus on toteutettu.
– Esimerkiksi Ruotsissa tehtiin linjaus, että kaikissa liikekiinteistössä ja työpaikoilla olevat hissit täytyy varustaa ovella tai valoverholla, Vitikka kommentoi.
Ovettomat olivat halvempia
Vitikan arvion mukaan Suomessa on yhteensä noin 60 000 hissiä. Suurin osa ennen vuotta 1999 valmistuneista hisseistä on samanlaisia kuin Kallion onnettomuushissi.
– Suurin osa on ovettomia, sillä ne olivat halvempia valmistaa, Vitikka kertoo.