Merkittävä muutos: Mobiili nousi ykköseksi pankkiasioinnin määrässä

Julkaistu 06.04.2016 16:41
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

@mlehtiniitty

Suosituin tapa asioida pankissa on nyt mobiili, ainakin jo OP:n asiakkaille. Muiden pankkien trendit seuraavat samoilla linjoilla.

OP kertoo tuoreeltaan, että helmikuussa ensi kerran asiointikertojen määrä sen OP-mobiili-sovelluksessa ylitti verkkopankkiasioinnin määrän. Helmikuussa asiointikertoja kertyi kuukauden aikana molemmissa palveluissa yli 10 miljoonaa. Maaliskuussa OP-mobiili ohitti op.fi:n jo selvästi lähes 200 000 käyntikerralla, kertoo OP.

OP-mobiili lanseerattiin alkuvuodesta 2012 ja aluksi käyttö oli vaatimatonta – puolen miljoonan asiointikerran raja ylittyi vasta loppuvuonna 2012.

OP:n mukaan mobiilikäyttäjät ovat selvästi aktiivisempia: kun verkkopankkiasiakas kirjautuu tililleen keskimäärin 6 kertaa kuukaudessa, OP-mobiilin käyttäjät asioivat sovelluksen kanssa keskimäärin 18 kertaa kuukaudessa. Kun sekä verkko- että mobiilipankissa asioidaan nyt noin 10 miljoonaa kertaa kuukaudessa, tarkoittaa tämä samalla OP-mobiilin luvuissa olevan vielä hyvin kasvunvaraa – sitä käyttää vasta kolmasosa asiakkaita verrattuna verkkopankn asiakasmäärään.

Muiden Suomessa toimivien pankkien mobiilipalvelujen kasvukäyrät vastaavat OP:tä. Esimerkiksi Nordea raportoi palveluissaan tehdyistä transaktioista, ei käyntikerroista. Kaikkien toimintamaidensa osalta Nordean verkkopankeissa tehtiin vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä 60 miljoonaa transaktiota, kun mobiilisti tehtiin 22 mljoonaa transaktiota.

Pankkien mobiiliasioinnin useutta kasvattavatkin esimerkiksi tilisaldon nopeat tarkistukset. Tästä kertoo käyttökertojen verkkopankkia merkittävästi suurempi keskimääräinen määrä mobiilissa, muun muassa helpomman kirjautumisen sekä laitteen jatkuvan mukana olon avittamana.

Mobiilipalveluiden osalta pankeilla on vielä kasvunvaraa varhaisten omaksujien jälkeen perässä seuraavien asiakasryhmien tulossa mukaan.

– Nyt kasvua tulee erityisesti uusien asiakkaiden kautta ja sitä kautta, että iäkkäämmät asiakasryhmät siirtyvät käyttämään mobiilipalveluita. On loogista, että ikääntyvät siirtyvät mobiilikäyttäjiksi, sillä suuri osa asiakkaista kokee mobiilin verkkopalvelua helppokäyttöisemmäksi, kommentoi OP:n palvelukanavat-osaston johtaja Sari Heinonen.

OP-mobiilin ohella sen mobiilisovellusvalikoimaan lukeutuu myös Pivo, joka sisältää ennustavia taloudenseurantatoimintoja sekä pilottitestissä olevan lähimaksamisen.

Pivo, Nordea ja esimerkiksi S-Pankki kulkevat eturintamassa jo myös eteenpäin mobiilista ja ovat tuoneet sovelluksiinsa laajennuksen jo myös älykelloihin, Apple Watchille.

Tuoreimmat aiheesta

Digi