Hjallis Harkimolla on liikekumppanien mukaan monia vahvuuksia, mutta myös heikkouksia.
Toimittaja Marko Lempisen uutuuskirja Harkimo: Tarina likaisesta Harrysta (Otava) kertoo liikemies ja kansanedustaja Hjallis Harkimon tarinan. Kirjaa varten haastatellut liikemiestutut kertovat, millainen Harkimo on bisnesmiehenä.
Liikemiestuttujen mukaan Harkimon vahvuuksia ovat rohkeus, sinnikkyys ja visionäärisyys sekä sosiaalinen taidokkuus ja verkostoitumiskyky.
– Hjallis on ollut bisnesmaailmassa hyvä suostuttelija, älykäs ja hän on tietyllä tavalla pitelemätön. Jos joku ei innostu Hjalliksen ideasta, hänellä on kyky saada tämä henkikö tuntemaan itsensä hetken päästä tyhmäksi, kun ei ymmärrä ”loistoideaa”, Sanoma-konsernin entinen toimitusjohtaja Hannu Syrjänen sanoo.
LUE MYÖS: Harkimo tavoittelee nuoria puhumalla yliopistoilla ja Youtubessa – ”Ei mulle kannata enää mitään päättää, mä kuolen kohta”
– Hjalliksen aivot pelaavat eri tavalla kuin muiden suomalaisten. Hänellä on aina ollut kyky nähdä etukäteen jotain, mitä muut eivät. Hän on lisäksi mainio innostaja, ja lisäksi hän osaa usein löytää rinnalleen oikeat tekijämiehet, Hjalliksen entinen liikekumppani Raimo Sonninen näkee.
Liikekumppaneiden mielestä Harkimon heikkouksia ovat lyhytjännitteisyys, kärsimättömyys ja temperamenttisuus. Lisäksi monet katsoivat, että hän otti usein liian suuria, hallitsemattomia riskejä.
– Yhteen väliin 1990-luvulla Hjallis oli melkein joka viikko käsi ojossa anelemassa rahaa mitä erinäisimpiin projekteihinsa. Ja kyllä niitä myös tuettiin, Nokian brändin rakentamisesta ja sponsoroinnista vastannut Tapani Yli-Saunamäki kertoo.
Hjallis Harkimo on ehdolla kevään eduskuntavaaleissa Liike Nytin ehdokkaana.