Hoidatko lomalla työasioita kännykällä? Ole tarkkana, ettet aseta yrityksesi tietoturvaa vaaraan

1:10img
Julkaistu 02.07.2018 07:17

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Monet kaivavat puhelimella työsähköpostit esiin jopa lomallakin. Vakuutusyhtiö If varoittaa, että sähköpostin tarkastaminen mobiilissa voi muodostaa tietoturvariskin.

Tiedätkö, miten sähköpostin allekirjoitus vaihdetaan puhelimella? Katso yllä olevalta videolta ohjeet!

– Kännykän kautta on vaikeampi päätellä viestin todellinen lähettäjä. Kännykän näyttö ja ohjelmat antavat yleensä vähemmän yksityiskohtaista tietoa kuin työasema, eikä moni lomalla viestejä vilkuillessaan myöskään tarkista lähettäjää yhtä tarkasti kuin tekisi työpaikalla, Ifin kyberriskiasiantuntija Peter Granlund kertoo yhtiön tiedotteessa.

Tietoturvarikolliset tietävät myös tämän, ja Ifin mukaan osaavat hyödyntää juuri vilkkainta lomakautta yritysten tietojärjestelmiin iskemiseen.

Sähköpostin jakaminen voi tuoda ongelmia

Rikollinen ei pysty tekemään pelkällä puhelimella välttämättä kovin suurta haittaa, mutta riski suurenee, jos viestin lähettää eteenpäin yrityksen sisäisessä verkossa jollekin, joka käsittelee sähköpostia työasemalla.

Rikolliset käyttävätkin puhelimia ennen kaikkea ponnahduslautana yrityksen verkkoon.

LUE MYÖS: Tarkkana sähköpostien kanssa myös kesällä – kesäloma on laskuhuijareiden sesonkia

– Ole tarkkana, mitä viestejä lähetät eteenpäin. Kannattaa huomioida, että jos välität oudolta lähettäjältä tulleen viestin töissä olevalle kollegasi saatteella 'katso tämä', hän todennäköisesti tulkitsee sinun jo varmistaneen viestin ja pyytävän vain hoitamaan asiaa eteenpäin. Kollega ei voi tietää, että olet ehkä vilkaissut viestiä vain pikaisesti rannalla ja välittänyt sen tarkemmin perehtymättä, Granlund muistuttaa.

Haitalliset ohjelmakoodit ovat viime aikoina lisääntyneet puhelimissakin, joten If suosittelee myös mobiililaitteen varustamista tietoturvaohjelmalla.

If:n 4 vinkkiä epäilyttävän sähköpostin tunnistamiseen

  1. Suhtaudu varauksella sähköposteihin, joiden kieli on huonoa tai joissa mainitut tiedot, esimerkiksi yrityksesi asiakassuhteesta lähettäjän kanssa, ovat hataria.
  2. Hälytysmerkki on, jos sähköpostissa yritetään painostaa sinua hyvin lyhyillä määräajoilla.
  3. Puuttuvatko sähköpostista lähettäjän yhteystiedot, kuten osoite ja puhelinnumero? Jos sinua epäilyttää, etsi yhteystiedot netistä itse ja ota yhteys viestin lähettäneeseen yritykseen varmistaaksesi, onko sähköposti aito vai ei.
  4. Suhtaudu varauksella epätavallisiin verkko-osoitteisiin, jotka sopivat huonosti yhteen sen kanssa, mikä osoitteen loogisesti kuuluisi olla.

Lähde: If

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva