Tesla ohitti heinäkuussa Toyotan markkina-arvoltaan maailman arvokkaimpana autonvalmistajana. Kalifornialaisyhtiön osakkeen arvo Wall Streetilla on nyt jo lähes 15 kertaa suurempi kuin japanilaisen Toyotan.
Sähköautovalmistaja Teslan osakkeen arvo kävi keskiviikkona lähes 2 022 dollarissa ja yhtiön osakkeen arvo rikkoi ensi kertaa 2 000 dollarin rajan.
Teslan osaketta on nostanut esimerkiksi se, että analyytikot ovat nostaneet yhtiön osakkeen tavoitehintoja. Kurssinousun taustalla on kuitenkin ennen kaikkea Teslan julkistama osakesplitti, sillä sähköautovalmistaja ilmoitti hiljattain splittaavansa osakkeensa viideksi.
Splitti tulee voimaan elokuun 31. päivä, jonka jälkeen yhtä Teslan osaketta vastaan saa viisi osaketta. Spliteillä ei ole vaikutusta yhtiön markkina-arvoon osakkeen jakamisen hetkellä. Splittien tavoitteena on saada yhden osakkeen arvoa matalammaksi, jotta piensijoittajien olisi helpompi sijoittaa niihin. Jos yhtiö splittaa osakkeensa, se uskoo yleensä osakkeen arvon jatkavan nousuaan.
Muiden merkittävien autovalmistajien osakkeiden arvot näyttäytyvät merkittävän vaatimattomina Teslan osakkeen arvoon verrattuna.
Esimerkiksi General Motorsin osake maksoi 28,93 dollaria ja Fiat Chrysler Automobilesin osake New Yorkin pörssissä 11,15 dollaria, kun kaupankäyntiaikaa oli jäljellä reilut kaksi tuntia.
Fordin osakkeen arvo oli 6,81 dollaria ja Toyotan arvo New Yorkin pörssissä 133,93 dollaria.
Milloin alkaa hiipuminen?
Tesla nousi heinäkuun alussa Toyotan ohi markkina-arvoltaan maailman arvokkaimmaksi autonvalmistajaksi. Sähköautovalmistajan osake nousi vasta reilut kaksi kuukautta sitten ensi kertaa 1 000 dollariin. Toyotan osakkeen arvo Wall Streetilla on lähes 15-kertaisesti alhaisempi Teslaan verrattuna.
– Hankalampi osuus onkin sen arviointi, missä vaiheessa Teslan kurssiralli saattaa menettää höyryään, sijoitussivusto Seeking Alpha kirjoittaa.
Tesla on saanut tulostaan voitolliseksi kulukuurin ja Model 3:n komeiden myyntilukujen avulla, mikä on nostattanut yhtiön osakkeen arvoa. Yhtiö rikkoi maaliskuussa miljoonan valmistetun auton rajan, ja valmistetuista autoista yli puolet oli uusinta Model 3:a.
Yhtiön tämän vuoden osavuositulokset yllättivät positiivisesti analyytikot. Yhtiö on tehnyt neljällä viime neljänneksellä 143 miljoonan, 105 miljoonan, 16 miljoonan ja 104 miljoonan euron liikevoitot. Voitollisten tulosten myötä se voi nyt päästä suurimpia yhdysvaltalaisyhtiöitä seuraavaan S&P 500 -indeksiin.
Lue myös: Teslojen hinnat putosivat yhdessä yössä – herätti epäilyksen, onko osakkeen arvo liian korkea