Hyundain MM-rallitähti Thierry Neuville jakaa monen muun kuljettajan ja rallitoimijan huolen siitä, että uusien hybridiautojen kanssa voidaan nähdä vielä useita yllätyksiä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: MM-rallin mestarisuosikki myöntää suuren epävarmuuden kauden alla – ”Mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä"
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala: "Ilmassa paljon kysymysmerkkejä" – Monte Carlon avausralli nyt entistä haastavampi
Belgialaiskuski Neuville sai kokea uusien MM-rallin hybridiautojen yllätyksellisyyden, kun hän ajoi rajusti ulos Ranskan Alsacessa järjestetyissä Hyundain testeissä joulukuussa. Tieltä suistunut auto päätyi virtaukseen noin 10 metrin pudotuksen jälkeen.
Hyundain testit keskeytettiin onnettomuuden vuoksi välittömästi.
Neuville selvisi tilanteesta verrattain pienillä vammoilla, mutta hänen kartanlukijansa Martijn Wydaeghe loukkasi tilanteessa olkapäätään.
– Olemme toipuneet ja saaneet ajettua vielä muutaman päivän testejä, jotta olemme niin valmiina kuin voimme, Neuville kertoi viime viikonloppuna MTV Urheilun haastattelussa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Esittelyssä Hyundain uusi i20-hybridiauto.
Testit ovat poikineet isoja kaatoja myös muissa talleissa, kun Toyotan Elfyn Evans ja Fordin Craig Breen ovat rysäyttäneet ulos uusilla Rally1-hybridiautoillaan.
Hybridiautojen yllättävät tehopiikit ja entisestä poikkeavaa ajotekniikkaa vaativa latausteknologia ovat varmuudella haastavia sisäistettäviä myös kokeneille kuskeille.
Neuville myöntää suoraan, että onnettomuus johtui uudesta autosta.
– Valehtelisin, jos sanoisin ei. Kun olemme keskellä kehitysvaihetta, testaamme uusia juttuja, ja joskus ne toimivat, joskus eivät. On selvää, että jouduimme yllätetyksi, mutta tuo kuuluu kehitykseen ja testaukseen, ja se on se riski, kun hyppää täysin uuden auton rattiin.
Täysi uutuus
Neuville sanookin alkavan kauden olevan täynnä kysymysmerkkejä. Samaa ovat korostaneet myös muun muassa Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ja Elfyn Evans sekä Hyundain virolaistähti Ott Tänak.
– Kaikki on uutta. Pidän haasteesta ja seikkailusta. Uusi teknologia, uudet haasteet. Siitä huolimatta tarvitsemme vielä lisää aikaa tottuaksemme siihen, joten vielä on työtä jäljellä.
– Hybridiyksikkö on meille täysi uutuus. Meidän on vielä opiskeltava sitä. Se voi vaatia paljonkin tutkimistyötä kauden aikana, jotta voimme todella valmistautua osakilpailuihin kunnolla.
Taas palkintopallille?
Epävarmuus on pinnalla etenkin kauden avauskilpailussa Monte Carlossa, jossa Rally1-autot nähdään tositoimissa ensimmäistä kertaa.
Neuvillelle Monte on ollut mieluisa paikka, sillä hän on ollut palkintopallilla kolmena edellisenä vuonna.
– Tavoite on päästä palkintosijoille tälläkin kertaa, mutta emme todellakaan tiedä, mitä edessämme on.
Koko kauden tavoite on 33-vuotiaalla belgialaisella kristallinkirkas.
– Viimeisten vuosien aikana olemme aina olleet mukana MM-taistossa, ja uskon, että tilanne on sama myös tänä vuonna.
– Mestaruus on tavoite tällä kaudella. Toivotaan, että onnistumme, Neuville tiivistää.