Lapin matkailuun haetaan kasvua nyt Aasiasta. Tulevaisuuden toiveena on myös matkailusesongin laajentaminen niin, että matkailijoita riittäisi myös talven ulkopuolella. Pohjoiseen suuntautuvan matkailun kovin piikki on parhaillaan käsillä.
Suuri osa Lappiin matkustavista turisteista tulee edelleen Euroopasta, mutta Aasiassa piilee suurin kasvupotentiaali. Eniten vaikuttavat lentoyhteydet.
Marraskuussa Turkish Airlines aloitti suorat lennot Turkin Istanbulista Rovaniemelle kolmesti viikossa, minkä alan toimijat uskovat lisäävän Aasiasta tulevien turistien määrää pohjoisessa.
Myös julkkiksia vieraillut Lapissa
Hiljattain alkanut Lapin talvimatkailusesonki näyttää lupaavalta, vaikkakin edellisvuosien valtavasta kasvusta tilanne on ehkä tasoittumassa, kertoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.
Viime vuosina Lapissa on vieraillut useita julkimoita tai sosiaalisen median vaikuttajia, jotka lomansa aikana julkaisevat kuvia sosiaalisessa mediassa miljoonista seuraajista koostuvalle yleisölleen.
Viime vuonna pop-taivaan tähti, Dua Lipa, vietti aikaa Pohjois-Suomessa. Lapissa ovat viihtyneet myös jalkapallotähti Lionel Messi, tositelevisiokasvo Kourtney Kardashian ja laulaja Ed Sheeran.
Lue lisää: Supertähti Ed Sheeran vietti syntymäpäivänsä Lapissa – julkaisi kuvan perisuomalaisesta maisemasta
Tiesitkö? Ed Sheeran juhli 27-vuotissyntymäpäiväänsä Suomessa
Laulajatähti julkaisi pysäyttäviä kuvia Suomesta – seuraajat ylistävät: "Niin taianomaista!"
Kylmää kyytiä! Kaunis brittiankkuri kastautui avannossa Suomen Lapissa – ilme oli näkemisen arvoinen
Vaikka Timo Lappi myöntää vaikuttajamarkkinoinninkin painavan, painottaa hän silti markkinoinnin tärkeyttä. Hän toivookin valtion ohjaavan entistä enemmän rahaa Visit Finlandin markkinoinnille ja maabrändityölle, sillä suurten valtioiden rinnalla Suomen matkailumarkkinointia tehdään yhä pienellä budjetilla.
Vielä muutama vuosikymmen sitten puhuttiin vain Lapin kesästä
Lappi vakuuttaa, että pohjoisen kapasiteetti kestäisi matkailijamäärien kasvun. Alan toimijoiden tähtäimessä on tällä hetkellä ennen kaikkea sesongin pidentäminen niin, että turistien määrä jakautuisi tasaisemmin ja matkailijoita riittäisi ympäri vuoden.
– Myös Lapin kesä ja syksy ovat aivan upeita, mutta emme ole niitä onnistuneet vielä myymään niin hyvin kuin Lapin talvea, Lappi harmittelee.
Tilanne on kääntynyt ylösalaisin, sillä vielä joitain vuosikymmeniä sitten Lapin kesä oli pohjoisen vetonaula.
Luksus ja luonto ovat Lapin vetonauloja
Syy on arktisen talven ainutlaatuisuudessa ja puhtaassa Suomen luonnossa, Lappi arvelee.
Lapista haetaan luontoelämysten lisäksi myös luksuskokemuksia. Lappiin on noussut viime vuosina paljon igluja ja luksustelttoja, joihin viitataan termillä "glamping."
– Nyt haetaan yksilöllistä matkailua. Ulkomaiset matkailijat ovat selkeästi valmiimpia maksamaan tällaisesta eksotiikasta kuin kotimaiset matkailijat, Lappi kertoo.
Toisaalta, monet suomalaisille itsestäänselvät elämykset voivat olla ikimuistoisia ulkomaalaisille.
– Joillekin aasialaisille saattaa riittää se, että lähdetään hotellilta muutaman sadan metrin päähän nuotiolle, ja se on jo hyvin eksoottista.