Ihmishengen vaatinut traaginen tasoristeysturma johti harvinaiseen operaatioon Kemijärvellä – keskelle metsää ajautunutta veturia yritetään nyt siirtää: "Teemme 400 metriä pitkän huoltotien"

0:25img
Julkaistu 15.12.2018 17:10

Mika Niskanen

mika.niskanen@mtv.fi

Keskiviikkoinen Kemijärven tasoristeysonnettomuus on johtanut suureen operaatioon Lapissa. Yksi henkilö kuoli onnettomuudessa. 

Raideliikenne on ollut Rovaniemen ja Kemijärven välillä poikki onnettomuudesta lähtien. 

– Junan veturi ja ensimmäinen vaunu tippuivat kiskoilta törmäyksen voimasta siten, että ne kulkivat raiteiden vieressä ratapölleillä, kertoo Liikenneviraston ylitarkastaja Atte Kanerva

Lue myös: Kuorma-auton kuljettaja kuoli kolarissa tavarajunan kanssa Kemijärvellä – raiteilta suistunut veturi jatkoi vielä satoja metrejä törmäyksen jälkeen

Ratapölleillä kulkenut veturi vaurioitui Kanervan mukaan niin pahoin, että se pitää nostaa ylös ajolavetille, jotta sen saa kuljetettua pois paikalta. 

Kemijärven tasoristeys 1

Veturi kärsi vakavia vaurioita.

Veturi on kuitenkin ajautunut muutaman sata metriä keskelle metsää. Täten paikalle ei mahdu raidenosturia. 

– Joudumme tekemään sinne 300–400 metriä pitkän huoltotien. Olemme tehneet sitä nyt useamman päivän ja se valmistuu huomiseksi aamuksi, kertoo Kanerva. 

Kuljetetaan pois ajolavetilla

Kanerva kertoo, että huomisaamuna veturi nostetaan ajolavetille, jolla se kuljetetaan pois. Raiteilta pois suistunut vaunu puolestaan nostetaan takaisin kiskoille ja viedään raiteita pitkin pois. 

Lue myös: Tältä näytti tasoristeysturman onnettomuuspaikka Kemijärvellä – juna ja kuorma-auto kolaroivat, kuljettaja kuoli

Kyseessä on Kanervan mukaan todella harvinainen tilanne.

– Kyllä tämä on aika poikkeuksellinen tilanne. Aika harvoin joudumme umpimetsässä nostotöihin, hän toteaa. 

Kemijärven tasoristeys 5

Paikalle tehdään nyt pitkää huoltotietä.

Yleensä pienet suistumiset saa Kanervan mukaan nostettua kevyellä kalustolla takaisin kiskoille. Tässä tapauksessa veturissa on sen verran vaurioita, että se joudutaan kuljettamaan lavetilla. 

Paperitehtaiden alasajoja

Kanervan mukaan katkos raideliikenteessä on aiheuttanut erityisesti teollisuuden kuljetuksille merkittävää haittaa. Henkilöliikenteen osalta tilannetta on voitu paikata linja-autoilla.

Erityisesti haittaa on ollut Kanervan mukaan metsäteollisuuteen. Liikenne pyritään palauttamaan tavallisesti niin pian kuin mahdollista.

– Paperitehtaiden alasajoonkin on jouduttu menemään, Kanerva tietää kertoa.

Operaatiosta ensimmäisenä kertoneen Ilta-Sanomien mukaan radan pitäisi vapautua liikenteelle viimeistään alkuviikosta.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneonnettomuudet