IKEA:n muotoilujohtaja Marcus Engmanilla on melkoinen valtakunta hallittavanaan. Maailman suurin sisustaja takoi viime vuonna liikevaihdon, joka on liki 60 prosenttia Suomen budjetista.
Näin käy, kun väki Vietnamista Vantaalle suostuu hikoilemaan kotona koottavien - ja siksi halpojen huonekalujen äärellä. Viime vuonna asiakkaita ramppasi IKEA:n myymälöissä liki miljardi.
MTV Uutisten haastattelussa firmansa sohvalla istuu ensi kertaa Suomeen rantautunut sisustusguru. Keltainen sohva löytyy Helsingin Messukeskuksesta Habitare-messuilta.
– Maailmassa on liian paljon hyvää designia, joka on niin kallista, ettei se ole lainkaan tavallisen kansan saatavilla, IKEA:n designjohtaja Marcus Engman hymähtää.
– Meidän periaatteemme ovat hyvä muotoilu, kestävyys – sekä hinta, jonka ei pitäisi olla este hankinnoille. Tätä me kutsumme demokraattiseksi designiksi: kaikkien saatavilla.
Tuolla liikeidealla tuli jälleen viime vuonna 35 miljardin euron liikevaihdolla hyvä 12 prosentin tulos eli 4,2 miljardia euroa. Viime vuoden lopulla IKEA:lla oli 340 omaa tavarataloa 28 maassa ja päälle vielä 50 franchising-myymälää 20 eri maassa.
"Mikä on kehitysmaa?"
IKEA suunnittelee kaikki tuotteensa itse, soppakauhoista sohviin. Muotoilijoita on alun toista sataa ja lopputuloksesta vastaa tämä yksi mies. Alihankkijoita, joilla IKEA:n tuotteita teetetään, on tuhat.
Työskentelevätkö he myös kehitysmaissa?
– Kehitysmaissa? En tiedä, mikä kehitysmaa varsinaisesti on. Meillä on kumppaneita ympäri maailman erilaisissa maissa. Meillä on ollut jo 15 vuotta sertifikaatti, jota valvoo riippumattomat tarkastajat. Työolot, turvallisuus ja käytettävät materiaalit tarkistetaan.
– Kun näin pitkään luodaan suhdetta, se on aivan eri juttu kuin jos tuosta vaan marssisi tavarantoimittajien hyllylle nopeille ostoksille siellä sun täällä.
Hyvä tulos vaatii hyvän julkikuvan
Koska IKEA on markkinajohtaja maailmalla ja monissa eri maissa, Engmanin mukaan julkikuvasta on pidettävä erityistä huolta, kuten myös kestävästä kehityksestä.
– Emme voi olla johtava vain bisneksessä, vaan myös näissä muissa asioissa. Periaatteemme on, että materiaalia ei tuhlata, vaan sitä käytetään juuri sen verran kuin on tarpeellista.
Habitaren teema on tulevaisuuden koti, mutta IKEA:n osastokin on varsin turvallisen tavanomainen - liki perisuomalaisen ”hillitty ja harmoninen”.
– Me voimme nähdä suomalaisessa ja ruotsalaisessa kodissa eroja, mutta amerikkalaisen mielestä ne näyttävät aivan samanlaisilta, Marcus Engman naurahtaa.
Ihmiset muuttavat – saa purkaakin itse
Engmanille tulevaisuus on kestävyyttä. Jos hänen puheisiinsa on uskominen, haperot lastulevykalut tai heppoisat kertakäyttölamput ovat väistymässä. Toivottavasti.
Ja hermoja kysyvä hikoilu ruuvikasojen ja lippulappujen äärellä on myös vähenemässä, koska IKEA:ssa on oivallettu, että ihmiset muuttavat ja jotain pitäisi siksi purkaakin.
Tarjolla on jo hyllyjä, jotka voi koota ja purkaa "klik-systeemillä", kuten Engman kuvaa.
– 10 kertaa nopeammin kuin nykyinen ruuvailu, lupaa johtaja.
Älä pelkää väriä!
Katsotaanpa vielä hetki ympärille. Tässä IKEA:n olohuoneessahan on väriä! Tietääkö herra Engman, että suomalainen sisustusväri on valkoinen – ja sitten tulevat harmaan sävyt.
– Juu, olen kuullut. Valkoinen ja musta eivät ole värejä, uskaltaisinko sanoa. Me kaikki tarvitsemme värejä. Ne ovat ihania!