Pitkän linjan ilmaisuasiantuntija, entinen ilmailutoimittaja Jyri Raivio arvioi, että koneessa on ilmeisesti vahingossa mennyt päälle kaappaustilanteesta kertova koodi transponderiin, jonka avulla lennonjohto tunnistaa ilmassa liikkuvan koneen.
Raivio ihmettelee, että jos kyseessä on vahinko, miksi lentäjät eivät ole heti kertoneet siitä, eikä lennonjohto kysynyt, mikä koneessa on hätänä.
– Kun missään (uutisissa kerrotuissa jutuissa) ei kerrota, etteikö koneeseen olisi ollut normaali radioyhteys, niin eihän sen pitäisi kestää kuin yhden radioyhteyden ajan, kun lennonjohto voi kysyä, mistä on kyse, ja lentokone vastaa ettei ole mitään kaappausta, tämä oli vahinko, Raivio pohtii.
Koneen radio on saattanut olla rikki, mutta sekään ei välttämättä ennakoi kaappausta. Ei vain ole kyetty kertomaan lennonjohtoon, mikä on tilanne, Raivio muistuttaa.
Vahingossa painetun kaappaus- tai hätätilakoodin saa pois päältä koodia vaihtamalla. Hän arvioi, että viranomaisilla on ollut todellinen syy ottaa tilanne erittäin vakavasti ja arvella, että kone on kaapattu.
– On kummaa, etteivät (lentäjät) ole kertoneet tilanteesta, kun tässä on menty niin pitkälle että poliisikin oli vastassa. Lentoyhtiöllä on tässä selittelemistä.