Herkkukuvien näkeminen Instagramissa sai lapset syömään enemmän. Terveellisten ruokien näkeminen ei kuitenkaan innosta pienokaisia syömään terveellisesti.
Instagram-vaikuttajat saattavat mainostaa tileillään jos jonkinlaisia tuotteita. Terveellisten välipalojen ”markkinointi” vaikuttaa kuitenkin olevan turhaa, kertoo USA Today.
Liverpoolissa sijaitsevan yliopiston tutkimuksessa havaittiin, etteivät Instagram-tähdet saa lapsia syömään terveellisemmin, vaikka kuvaisivat itseään terveellisten herkkujen kanssa.
Lue myös: Dani on nollakokoa, Sarah pluskokoa – julkaisivat kuvan samanlaisissa bikineissä: "Tiedän, ettei arvoni riipu farkkujeni koosta"
Tutkimus julkaistiin Pediatrics-lehdessä. Kokeeseen osallistui 176 lasta, jotka olivat iältään 9–11-vuotiaita.
Lapset näkivät kuvia ruoista
Lapsille näytettiin aitojen Instagram-vaikuttajien tekaistuja kuvavirtoja, joista yhdessä Instagram-tähti poseerasi epäterveellisten herkkujen, esimerkiksi suklaakeksien kanssa, toisessa taas terveellisten ruokien, kuten banaanien kanssa.
Kolmannessa kuvassa oli mukana ei-syötävä tuote, kuten lenkkarit.
Mukana testissä oli Instagram-tähtiä, joilla on yli miljoona seuraajaa.
Terveellisten ruokien näkeminen ei saanut syömään terveellisesti
Terveellisiä kuvia tai ruoattomia kuvia katsoneiden lasten tottumuksiin kuvilla ei ollut merkittävää vaikutusta.
Kun lapsille näytettiin epäterveellisten herkkujen kuvia, he söivät 32 prosenttia enemmän kaloreita muihin verrattuna. Kaloreita kertyi päivässä ylimääräiset sata; lastenlääkäriliiton puhemiehen mukaan se voi jo lisätä ylipainon riskiä.
– Selvästi ylimääräiset 90 kaloria päivässä osaltaan edistävät lihomista, puhemies Natalie Digate Muth sanoo.
– Mutta vielä enemmän on kyse siitä, että epäterveellisissä välipaloissa on paljon sokeria ja suolaa, jolla on tietojemme mukaan pitkäaikaisia haitallisia vaikutuksia kokonaisterveyteen, ne edistävät diabetesta ja sydäntauteja.
Lähteet: Usatoday.com