Jalkapallohuuma yltyy Suomessa – näin Huuhkajat-brändi on rakennettu

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue metsästää tänään EM-kisapaikkaa loppuunmyydyllä Helsingin Olympiastadionilla. Huuhkajat-ilmiöstä kielii täysien katsomoiden lisäksi muun muassa pelipaitojen suosio ja harrastajien määrän kasvu.

Huuhkajat kohtaa tänään ennakkosuosikki Tanskan EM-karsintaottelussa Helsingissä. Suomi on voittanut EM-karsinassa neljä edellistä otteluaan ja johtaa H-lohkoa karsintojen puolivälissä.

Jo varhain iltapäivällä stadionin ympärillä oli runsain määrin faneja odottamassa h-hetkeä.

Suomen Palloliiton markkinointipäällikkö Mikko Laitinen kiittelee kiinnostuksesta Huuhkaja-joukkueen otteita niin kentällä ja kuin kentän ulkopuolellakin.

– Tutkitusti tunnelma on ykkössyy siihen, miksi ihmiset haluavat olla tuolla (katsomossa). Tämä on pitkän ajan prosessi.

– Isoin muutos entiseen tässä on se, että ihmiset haluavat tulla katsomaan Huuhkajia, eivät pelkästään vierasjoukkuetta. Muutos on ollut valtava verrattuna esimerkiksi huhtikuuhun 2017, jolloin itse tulin töihin palloliittoon, Laitinen kertoo MTV Uutiset Livelle.

Isoin askel buumin nostatuksessa tapahtui Laitisen mukaan vuonna 2021, jolloin Suomi voitti Liechtensteinin Olympiastadionilla ja selvitti tiensä jalkapallon EM-kisoihin ensimmäisen kerran historiassa.

– Se oli kaikilla mittareilla valtava steppi suomaisessa jalkapallossa.

Menestyksen hetki on hyödynnettävä

Laitisen mukaan kyse ei ole pelkästään siitä, että kun menestytään, innostutaan.

– Menestyksen hetki on pystyttävä monella eri tavalla hyödyntämään. Puhutaan muun muassa harrastajamäärien kasvusta. Me olemme koronasta huolimatta pystyneet pitämään suomalaisessa jalkapallossa harrastajamäärät korkeina, jopa kasvattamaan niitä.  

– Jos menestys pystytään oikeasti hyödyntämään myös markkinoinnin näkökulmasta, Huuhkajien suosio pysyy vahvana, vaikka menestystä ei tulisikaan.

Suomalaisidolit syrjäyttävät kansainväliset tähdet lasten paidoissa

Laitisen mukaan niin Huuhkajien kuin myös Helmarien pelaajat ovat nyt monen lapsen idoleita ja esikuvia.

– Itse näen sen tosi hienoja, että kun ajelee vaikka pyörällä Helsingissä, niin kun ennen oli ehkä enemmän Ronadoa ja Messiä, nyt näkyy Pukkia jo aika paljon lasten selässä. Se kertoo futiskulttuurin kasvusta.

Pelipaidat menevät kuin kuumille kiville

Huuhkajien pelipaitojen myyntimäärät ovat Laitisen mukaan jopa yli kymmenkertaistuneet viiden viime vuoden aikana.

– Jos vuosina 2016–17 myytiin muutamia tuhansia pelipaitoja vuodessa, esimerkiksi EM-kisavuonna me myimme yli 20 000 paitaa. Pelipaitojen lisäksi olemme pystyneet tuomaan myös muita tuotteita suomalaisten arkipukeutumiseen.

Onko jonain päivänä siten mahdollista, että Helmarit saisi Olympiastadionin täyteen ja herättäisi samanlaisen buumin?

– On todellakin mahdollista. Sitä tapahtuu jo muissa Pohjoismaissa. Toivottavasti mahdollisimman pian.

Jalkapallon miesten EM-kisat pelataan ensi kesänä Saksassa.
 

Lue myös:

    Uusimmat