Jämijärven lentoturman tekninen tutkinta on paljastanut uutta tietoa onnettomuudesta.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Ismo Aaltosen mukaan välitön syy onnettomuuteen oli oikeanpuoleisen siipituen nurjahtaminen.
Nurjahduksella tarkoitetaan rakenteen suurta poikittaisliikettä puristuksen suuntaan nähden. Jos esimerkiksi luottokorttia painaa päistä, se nurjahtaa.
Siipituki ei kestänyt valmistajan ilmoittamia arvoja, mutta se täytti silti ilmailutyypin vaatiman rajan.
Tutkintaselostuksen mukaan siipituen nurjahtamiseen vaikuttava voima syntyi, kun suurella nopeudella lentäneen koneen vauhti hidastui nopeasti ja koneen nokka kääntyi alas. Lentokone menetti ohjattavuutensa ja alkoi pyöriä syöksykierteen kaltaisessa liikkeessä pystyakselinsa ympäri. Siipi kääntyi alas hyppyovea vasten ja esti poistumisen.
– Siipituen nurjahtamisen jälkeen onnettomuus ei ollut enää estettävissä, Aaltonen kertoo.
Onnettomuuteen myötävaikutti myös muita tekijöitä. Yksi niistä oli lähellä koneen runkoa löytynyt väsymysmurtuma.
Aaltosen mukaan murtumaa oli mahdoton havaita silmämääräisesti. Koneen vaurioiden vuoksi väsymismurtuman syntyä ei voitu tarkemmin tutkia.
Onnettomuustutkinta löysi ongelmia myös koneen kuormauksesta. Koneen painopiste oli selkeästi taaempana kuin se laskennallisesti olisi pitänyt olla.
Se teki koneesta epävakaamman lentää, mikä taas myötävaikutti koneen nokan kääntymiseen alas.
Jämijärven vuoden takaisen vakavan lento-onnettomuuden tutkintaselostus julkistettiin hetki sitten.
Kahdeksan ihmistä kuoli ja kolme pelastautui laskuvarjohyppääjiä kuljettaneen lentokoneen maahansyöksyssä vuosi sitten pääsiäisenä.