Suomalaisillekin tutun Datsunin ei voi sanoa olevan enää voimiensa tunnossa, mutta olemassa japanilaismerkki on joka tapauksessa. Vaan ei välttämättä enää pitkään.
Nissanin brändisalkkuun edelleen lukeutuva Datsun saattaa olla lopun partaalla. Emoyhtiö suunnittelee 2,6 miljardin euron vuosittaista säästöohjelmaa koronakriisistä palautumiseksi, mikä voi kohtua Datsunin kuolemaksi.
Aiheesta uutisoivan Automotive Newsin mukaan säästöohjelma tullaan esittelemään 28. toukokuuta ja tuolloin saataneen vahvistus myös Datsun-brändin kuoppaamiselle.
Lue myös: Kaakkois-Suomen poliisi pysäytti tervatun Datsunin kesällä 2015
Uusia Datsun-malleja myydään muun muassa Venäjällä, Intiassa ja Etelä-Afrikassa.
Suomen kautta Eurooppaan
Datsuneita ryhdyttiin tuomaan Suomeen vuonna 1962. Ensimmäiset reilut 700 Bluebirdiä eli tuttavallisemmin Luupäätä saapuivat maahan lokakuussa, mikä oli samalla startti merkin Euroopan-valloitukselle. Muutamia kuukausia aiemmin Autokeskus Oy oli nimittäin sopinut Nissanin kanssa Datsuneiden maahantuonnin käynnistämisestä ensimmäisenä Euroopassa.
Japanilaisautot eivät olleet vielä tuolloin kovin tuttuja suomalaisille kuluttajille. Keväällä 1963 Teekkarien Autokerhon tarkoituksena oli ajaa Luupäällä 50 000 kilometrin koeajo. Mittariin kuitenkin kertyi kolmen kuukauden testirupeaman aikana kaikkiaan 100 645 kilometriä. Datsunilla ajettiin alas myös hyppyrimäestä. Muun muassa näiden tempausten myötä syntyi slogan "Datsun kestää".
Datsunilla on Suomessa meriittiä myös autourheilupuolella. 1960- ja 1970-luvuilla Bluebirdeillä ajoivat kilpaa muun muassa rallilegendat Antero Laine, Rauno Aaltonen ja Timo Salonen. Aaltosella oli kartanlukijanaan autourheilun kansainvälisen kattojärjestön FIA:n nykyinen puheenjohtaja Jean Todt, joka toimi pitkään myös Ferrarin F1-tallipäällikkönä.
Lähteet: Automotive News, Nissan