Fujin radalla sunnuntaina ajetun Japanin GP:n puheenaiheeksi nousivat mestariehdokkaiden Lewis Hamiltonin ja Felipe Massan tekemät virheet ja tuomariston antamat rangaistukset.
MM-sarjaa johtava Hamilton yritti ensimmäisessä mutkassa epätoivoista ohitusta Kimi Räikkösestä ja ajoi mutkan pitkäksi pakottaen monta muutakin kuljettajaa ulos radalta. Hamiltonia rangaistiin varikonläpiajorangaistuksella. McLaren-kuskin tarpeeton riskinotto ihmetytti lehdistöä.
- Kukaan ei tiedä, mitä Lewis Hamiltonin päässä liikkuu, kun MM-sarja lähestyy loppuaan ja hänelle riittäisi mestaruuden voittamiseen ajaminen ruutulipulle, italialainen La Stampa kirjoitti.
- Jokaisessa haastattelussa hän toitottaa kypsyneensä kuljettajana ja tähtäävänsä ainoastaan hyvään tulokseen. Tulee sunnuntai, punaiset valot sammuvat ja hyvästit näille aikeille: hän tulee jarrutukseen kamikazen lailla ja ajaa suoraksi mutkan, jonne muut yrittävät kääntää. Suuronnettomuuden välttämiseksi puolet lähtöruudukosta joutuu seuraamaan häntä nurmikolle, torinolaislehti jatkoi.
Massa törmäsi ensimmäisellä kierroksella Hamiltoniin ja sai siitä hyvästä saman rangaistuksen kuin McLaren-kuski. Toiseksi ajanut BMW-kuski Robert Kubica roikkuu yhä mukana MM-taistossa kärkikaksikon töppäilyjen ansiosta.
- Ajovirheitä, varikkomokia, odottamattomia yllätyksiä, rangaistuksia, kiistanalaisia tilanteita ja syytösten vaihtoa: MM-sarjan toisella puoliskolla on nähty kaikkea mahdollista. BMW:n heikkoudesta huolimatta loistavasti ajava Kubica voi yhä unelmoida: hän on jäänyt 12 pistettä Hamiltonista ja 7 Massasta. Jos nämä kaksi kerjäävät itselleen vaikeuksia jatkossakin, Puola saa ensimmäisen F1-maailmanmestarinsa, La Stampa spekuloi.
Milanolainen Il Giornale -lehti kritisoi rajusti Hamiltonia ja ihmetteli Massan saamaa rangaistusta.
- Muutaman sadan metrin aikana selvisi, ettei Hamilton ole oppinut mitään viime vuoden hölmöilyistään.
- Rangaistuaan Hamiltonia tuomaristo keksi rangaistuksen myös Massalle, vaikka tämä ainoastaan puolusti sijoitustaan Hamiltonia vastaan.
Renault'n Fernando Alonson kilpailua Il Giornale kiitteli täyden kympin arvoiseksi. Sen sijaan lehti arvosteli Heikki Kovalaisen ajolinjoja ensimmäisessä mutkassa. Kovalainen ajoi Hamiltonin tapaan mutkan pitkäksi ja osui Räikkösen autoon.
- Kovalainen yritti auttaa tallikaveriaan ja kolaroida kilpailijat pois pelistä, lehti syytti, ja antoi suomalaiselle arvosanaksi 4,5.
Roomassa ilmestyvän Il Tempo -lehden mielestä kukaan mestariehdokkaista ei ole tällä kaudella ajanut mestarin lailla.
- Luca di Montezemolon kiertävä sirkus tarjosi meille jälleen viihdyttävän näytöksen, mutta tälläkään kertaa pääosassa eivät olleet leijonankesyttäjät ja akrobaatit vaan kääpiöt, balleriinat ja klovnit. Mihin on kadonnut sankareiden formula 1?
- Fujin pyhän vuoren juurella nähtiin, että Fernando Alonso on nykykuljettajista ainoa, joka ansaitsee paikan autourheilun legendojen joukossa. Maailmanmestaruuden 2008 voittaa kuitenkin keskinkertainen kuljettaja.
- Hamilton on kuin painekattila ilman venttiiliä: hän räjähtää höyryn noustessa sisällä. Myös Massa on liian tunneherkkä. Japanissa hän teki kolme pahaa virhettä. Kubica taas ajaa kuin taksikuski, tosin muiden virheiden ansiosta mestaruuksia on voitettu aiemminkin: mieleen tulee Keke Rosbergin yhden voiton kausi 1982.
Hallitsevasta maailmanmestarin nykyvireestäkään Il Tempo ei löytänyt positiivista sanottavaa.
- Räikkösellä oli voittaja-auto, mutta hän ei yltänyt edes kakkossijaan, joka olisi pitänyt hänet matemaattisesti mukana MM-taistossa. Räikkösen parhaat hetket kilpailussa nähtiin silloin, kun talli käski häntä puristamaan kovaa. Tästä voisi päätellä, että vika oli enemmän kuljettajassa kuin autossa.
Britanniassa lehdistö syytti jälleen kilpailun tuomaristoa Massan suosimisesta. Rajuimmin Hamiltonin rangaistusta vastaan hyökkäsi The Guardianin blogisti Gemma Lee.
- F1-tuomaristo haluaa ratkaista mestaruustaistelun. Japanin GP:n jälkeen alkaa näyttää siltä, että salaliittoteoriat Kansainvälisen autoliiton FIA:n rakkaussuhteesta Ferrariin pitävät todella paikkansa.
- Massan ja Hamiltonin läpiajorangaistukset täysin erilaisista tilanteista kertovat siitä, että Ferrari-kuljettajan ei haluttu menettävän asemiaan mestaruustaistelussa.
Toisaalta brittimediassakin arvosteltiin Hamiltonin epäkypsää ajoa.
- Hamiltonilla oli taas eilen päivä, jolloin hänen ei olisi tarvinnut ottaa mitään riskejä. Hän kuitenkin pelasi täysin turhaa uhkapeliä ensimmäisessä mutkassa, kirjoitti Daily Mirror.
- Jopa brittikuljettajan fanit ovat alkaneet epäillä, onko hän henkisesti riittävän kypsä voittamaan maailmanmestaruuden, The Times myönsi.
- Hamiltonin sortuminen paineiden alla oli kuin uusinta vuoden 2007 tapahtumista. Hänen kautensa on vaarassa mennä pieleen samalla tavalla kuin viime vuonna, The Independent pelkäsi.
Espanjalainen AS-urheilulehti oli riemuissaan Alonson toisesta peräkkäisestä voitosta. Toisin kuin Singaporessa, Renault-kuski ei tarvinnut turva-auton apua noustakseen kärkeen.
- Tämä oli maestron voitto, arvoisensa kilpa-autoilun kuninkaalle. Hamilton ja Massa romahtivat paineiden alla.
AS laski Alonson keränneen neljästä viimeisestä kilpailusta eniten pisteitä kaikista kuljettajista.
- Valitettavasti Renault ei herännyt aikaisemmin. Espanjalaismestari on MM-sarjassa seitsemäntenä, mutta vain kolmen pisteen päässä Kovalaisesta ja kahdeksan pisteen päässä (Nick) Heidfeldista. Vaikka Alonso onkin sanonut, ettei asia häntä kiinnosta, Renault-kuskille olisi melkoinen saavutus päihittää hänen korvaajansa McLarenilla.
El Mundo Deportivo -urheilulehti myönsi, että Alonson voittoa auttoi "mestariehdokkaiden Hamiltonin ja Massan heikkohermoisuus". Toisaalta lehti kiitteli myös Alonson tekemää kehitystyötä Renault-tallissa.
- Alonso on työskennellyt kärsivällisesti mielessään vain yksi tavoite: auton parantaminen. Nyt hänellä on käsissään voittaja-auto.
Teksti: Lauri Ouvinen
(MTV3)