Jari-Matti Latvala ylistää Hannu Mikkolan työtä suomalaisen rallin hyväksi: "Häntä kunnioitetaan suuresti"

1.03894123
Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 27.02.2021 12:23
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Uutinen Hannu Mikkolan poismenosta veti Jari-Matti Latvalan mielen matalaksi, mutta Toyotan tallipäällikkö on iloinen, että sai tavata vuoden 1983 maailmanmestarin.

LUE MYÖS: Kommentti: Hannu Mikkola osoitti tiukimmassa mahdollisessa paikassa olevansa täydellinen esimerkki siitä, mikä rallissa on parasta

LUE MYÖS: Rallimaailma suree Hannu Mikkolaa – "Yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista on kuollut" 

Latvala ja Mikkola kohtasivat vuonna 2014 Saksan MM-rallissa, johon Latvalan silloinen työnantaja Volkswagen oli kutsunut suomalaisia mestareita.

– Sain jutella hänen kanssaan, ja mikä herrasmies hän olikaan. Oli mukava jakaa ajatuksia, Latvala kertasi lauantaiaamuna WRC All Live -lähetyksessä.

Mikkola ajoi viimeisen MM-rallinsa vuonna 1993, Latvala ensimmäisensä vuonna 2002.

– Häntä ei nähnyt MM-ralleissa kovin usein. Toisinaan hän kävi Suomen MM-rallissa, mutta olin kuljettajana niin kiireinen, että emme ehtineet juuri jutella.

Muun muassa Fordilla, Toyotalla, Audilla ja Mazdalla MM-sarjassa kilpaillut Mikkola saavutti ajamissaan 123 kilpailussa kaikkiaan 18 voittoa. Latvalalla startteja on 209, ja voittoja on yhtä paljon kuin Mikkolalla.

– Hannu teki uskomattoman uran. Hän ajoi ammattilaisena 50-vuotiaaksi. Se oli yksi pisimmistä MM-ralliurista, mitä tiedän. Hannua kunnioitetaan suuresti. Hän oli alkuperäisiä lentäviä suomalaisia oltuaan mukana jo 1960-luvulla. Hän inspiroi muita kuljettaja, kuten Ari Vatasta, jonka tapasin eilen. Ari sanoi, että Hannu oli hänen idolinsa. Ari oli ensimmäinen suomalainen mestari, mutta Hannu oli ajanut jo ennen sitä. Hannu inspiroi muita suomalaisia tulemaan MM-sarjaan. Hän on yksi niistä, jotka ovat vieneet lajia Suomessa eteenpäin.

Latvala nosti esiin myös sen, että Mikkola oli taidokas auton kehittäjä.

– Hannu oli insinööri koulutukseltaan. Hänellä oli hyvä ymmärrys auton kehittämisestä, ja hän ymmärsi teknisesti, mitä pitää tehdä, että autoa voi kehittää. Hän teki isoja asioita, kun Audi tuli vallankumouksellisen nelivetoauton kanssa: kehitti autoja huipputasolle omilla taidoillaan ja kokemuksellaan mutta myös ymmärryksellään tekniikasta.

Latvala pitää omalla tavallaan sopivana kunnianosoituksena sitä, että MM-rallikaravaani on suru-uutisen aikaan juuri Suomessa ja Rovaniemellä. Mikkola voitti Legendaarisen Tunturirallin vuonna 1970.

– Tämä on yksi sellainen kisa, jonka Hannu olisi varmasti halunnut ajaa osana MM-sarjaa. Tämän kisan kaikki legendaariset suomalaiskuskit olisivat halunneet nähdä MM-sarjassa. Nyt Hannu katsoo tätä kisaa vähän eri paikasta. Toivottavasti kaikilla on tänään hyvä päivä, mutta pidetään Hannu muistoissamme.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli