Jyrki Järvilehdon turmaveneen karttaplotteri eli navigointilaite on oleellinen osa kihlakunnansyyttäjä Antti Sundbergin syytteessä. Veneen karttaplotteri säilyi ehjänä toissakesäisessä turmassa, jossa Järvilehdon ystävä kuoli veneen törmättyä sillan kiviperustukseen.
- Tätä venettä on lähes koko matkan ajettu huomattavalla nopeudella. Kun on menty Tammisaareen niin kutsuttua sisäreittiä pitkin, Jomalvikin kanavasta on ajettu 85 kilometrin tuntinopeudella, Sundberg totesi asiaesittelyssään.
Jomalvikin kanavassa suurin sallittu nopeus on viisi kilometriä tunnissa.
Karttaplotterin tiedot kertovat, että kaksikko starttasi veneellä noin puoli kolmen aikaan Tammisaaren satamasta takaisin kohti Järvilehdon mökkiä. Reitti oli sama kuin menomatkalla.
- Tässäkin on lähdetty ajamaan huomattavalla nopeudella. Ajonopeutta ei ole kanavaan tullessa hidastettu. Karttaplotterin mukaan ajonopeus kanavan alueella on ollut 86 kilometriä tunnissa. Veneen hallinta on menetetty ja vene on törmännyt vasen etukylki edellä sillan perustuksiin, Sundberg sanoi.
Järvilehto myöntää, että nopeus kanavan alueella on ollut huomattava. Järvilehdon asianajaja Juhani Ripatti huomautti kuitenkin, että Järvilehdon moottorivene kulkee 45 solmun nopeutta. Käytännössä riitaa syyttäjän väittämään nopeuteen on vain muutama solmu.
Todistelun avulla on tarkoitus saada selville syytteessä ilmoitettu ajonopeus.
Törmäyksen tapahduttua veneen nopeusmittari oli syyttäjän mukaan jämähtänyt paikalleen. Se näytti 92 kilometriä tunnissa. Järvilehdon luksusvene on varustettu 300 hevosvoimaisella sisäperämoottorilla.
Järvilehto kiistää kuljettaneensa venettä kumpaankaan suuntaan. Kiistanalainen kysymys oikeudenkäynnissä onkin, kuka venettä ajoi. Järvilehtoa syytetään törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vesiliikennejuopumuksesta.