Moottoriurheilun turvallisuutta parantava työ on jatkuva prosessi ja jokainen järkevä edistysaskel on syytä ottaa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen alleviivaa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Moottoriurheilun ikuisuuskysymys – jokaisessa kisassa läsnäoleva kuolemanvaara – nosti päätään Span radalla viime lauantaina, kun F2-kuljettaja Anthoine Hubert menehtyi kovavauhtisessa kolarissa saamiinsa vammoihin.
LUE MYÖS: Traagisesta F2-turmasta uutta tietoa – lähtikö koko tapahtumasarja liikkeelle jo paljon luultua aiemmin?
Kansainvälinen autoliitto FIA on ilmoittanut, että se suorittaa traagisesta tapauksesta perinpohjaisen tutkinnan. Aiemmin kuolemantapaukset ja huippuvaaralliset tilanteet ovat johtaneet usein uusiin turvallisuusratkaisuihin.
Viime vuosilta tällainen esimerkki on halo-turvakaari, joka on suojannut formulakuljettajia ilmaan sinkoutuvilta isoilta osilta kaudesta 2018 lähtien. Turvakaari kohtasi aikanaan paljon vastustusta, kun kriitikot vetosivat muun muassa sen aiheuttamiin näkyvyysongelmiin ja ulkonäköön. Jälkikäteen narinaa ei ole kuultu.
– Mielestäni kaikki askeleet, joita tehdään autourheilussa turvallisuuden parantamisen eteen, kuuluu tehdä. Tämä (Hubertin) tapaus on esimerkki siitä, että turvallisuustyö on jatkuvaa ja sitä ei saa lopettaa, Oikarinen linjaa MTV Uutiset Livessä.
– Formuloiden ja kaiken autourheilun turvallisuuden eteen on tehty paljon työtä, mutta valitettavasti välillä näitä käy. Ihan kaikkeen ei voida varautua. Autoista ei saada sellaisia panssarivaunuja, joissa kuljettajat olisivat täysin turvassa.
LUE MYÖS: F2-turmassa loukkaantunut kuski yhä tehohoidossa: molemmat jalat murtuneet ja vamma selkärangassa
Oikarinen uskoo, että turvallisuusasiat perataan nyt perinpohjin läpi. FIA:n tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä on kuitenkin syytä odottaa ennen kuin ilmoille heitetään uusia ideoita.
– Keskusteluja on ollut paljon siitä, että pitäisikö ratoja ja niiden turva-alueita muuttaa? Pitäisikö autoja muuttaa? Autojen turvallisuutta ja törmäyssuojaa voidaan parantaa. Radat pitää tietysti käydä läpi – onko jotain, mitä voitaisiin tehdä eri tavalla?
– Totuus on kuitenkin se, että kun ajetaan 200-300 kilometrin tuntivauhdilla, niin onnettomuuksien mahdollisuus on olemassa. Ja sitten tulee raja vastaan fysiikan lakien takia, ettei ihmiskeho kestä kaikkea, Oikarinen summaa.
Pääkuvan videolla lisäksi Oikarisen mietteet muun muassa Räikkösen ja Verstappenin kolarista sekä Antonio Giovinazzin asemasta Alfa Romeolla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.