Super Bowlissa pelin rinnalla ilmiöiksi nousevat mainokset, joiden parhaimmisto liikuttaa ja ilahduttaa.
Super Bowl -mainosaika on kullanarvoista: se tavoittaa kymmeniä miljoonia katsojia, ja parhaista mainoksista kohistaan sosiaalisessa mediassa runsaasti. 30 sekunnin mainosaika kustantaa viitisen miljoonaa dollaria, joten sekunnit kannattaa käyttää hyvin. Listasimme ikimuistoisia Super Bowl -mainoksia!
Apple, Macintoshin esittelymainos, 1984
Elokuvaohjaaja Ridley Scott ohjasi minuutin mainosvideon, joka muutti tavan, jolla mainoksia tehdään. Mainos viittasi George Orwellin tulevaisuuden dystopia-teokseen 1984.
Pepsi, pettävä Pepsi-mies, 1996
Mainoksessa Coca-Colaa kauppaan toimittava mies nappaa kaapista Pepsin ja aiheuttaa samalla massiviista tuhoa. Mainos alleviivaa kahden brändin kilpailuasetelmaa.
Nike, Michael Jordan ja Väiski, 1992
Mainoksessa kaksi ikonia yhdisti voimansa kenkämainokseen. Sama teema jatkui myöhemmissä mainoksissa, joissa Jordan ja Vemmelsääri seikkailivat yhdessä.
Michael Jordan esiintyi myös hitiksi nousseessa McDonald’sin The Showdown -mainoksessa 1993; mies yritti voittaa korismatsissa hampurilaisaterian itselleen.
Pepsi, Britney Spearsin musiikkivideo, 2001
Pepsin vuoden 2001 mainos ei oikeastaan ollut mainos, vaan musiikkivideo.
Reebok, Office Linebacker, 2003
Mainoksessa pelaaja Terry Tate taklaa työntekijöitä, jotka eivät ole kunnolla. Huutava muskelimies tuo elävästi mieleen Old Spicen myöhemmät hittimainokset.
Snickers, Betty White, 2010
Mainoksessa pelaaja ei ole syönyt tarpeeksi, ja siksi hän muuttuu Tyttökullat-sarjassa näytelleeksi, ikoniseksi Betty Whiteksi. Sama teema nähtiin Snickersin muissakin mainoksissa.
Volkswagen, mini- Darth Vader, 2011
Mainoksessa Star Wars -elokuvista tuttuun asuun pukeutunut pikkupoika yrittää "käyttää voimaa" siinä onnistumatta, kunnes eteen tulee Volkswagen-auto.
Old Spice, "miehesi voisi tuoksua minulta", 2010
Kenties kuuluisimman Super Bowl -mainoksen pääosassa nähdään Isaiah Mustafa. Mainos poiki lukemattomia päättömiä jatko-osia, joissa esiintyi myös sittemmin Brooklyn 99 -sarjasta tuttu Terry Crews.
Tide, Joe Montana -ihmetahra, 2013
Mainoksessa mies pudottaa dippiä paidalleen ja näkee yllättäen uskomattoman, jenkkifutisaiheisen ilmestyksen.
Volkswagen, "sadan tonnin siivet", 2014
Mainoksessa isä väittää tyttärelleen, että saksalainen insinööri kasvattaa siivet aina, kun Volkswagen yltää sadan tuhannen kilometrin ajosuoritukseen.
Budweiser, Puppy Love, 2014
Budweiserin mainoksia Super Bowlissa kiitellään vuodesta toiseen. Tämäkin söpö mainos sulatti katsojien sydämet.
Always, ”kuin tyttö”, 2015
Mainoksessa teini-ikäiset tytöt ja pojat juoksevat ja heittävät palloa ”kuin tytöt” ja tajuavat samalla, että ”kuin tyttö” on muuntunut halveeraavaksi termiksi.
No More, "kuuntele", 2015
Mainoksessa käytettiin aitoa hätäpuhelua, jossa nainen soittaa poliisia, muttei voi puhua, koska häntä uhataan väkivallalla. Voidakseen ilmaista tilanteen nainen teeskentelee tilaavansa pizzaa.
Mainos oli ensimmäinen koti- ja seksuaaliväkivaltaan liittyvä mainos Super Bowlissa. Mainosaika saatiin lahjoituksena.
Budweiser, "rankimman kautta syntynyt", 2017
Budweiserin vuoden 2017 mainoksesta povataan suurhittiä. Mainoksessa kuvataan panimon perustajan matkaa synnyinmaastaan Missouriin, missä hän tapaa yhtiökumppaninsa ja perustaa Budweiserin.
Honda, Vuosikirja, 2017
Vuosikirjassa julkkikset kertovat, mitä elämässä voi saavuttaa.
Lähde: Superbowlcommercials.co,
Digitaltrends.com, Fortune.com, Time.com
***
2:13