Veneilijät saavat liikkua vesillä ilman erillistä kuljetuslupaa, jos vene on alle 24 metriä pitkä, eikä se ole kaupallisessa käytössä. Yli 24-metrisen huvialuksen kuljettamiseksi tarvitaan kansainvälinen kuljettajankirja. Airistolla Saaristomerellä eilen sattuneessa veneturmassa kuoli kaksi keski-ikäistä miestä.
Meripelastusseuran turvallisuuspäällikkö Marko Stenberg arvelee, että vaikka tutkintovaatimuksia ei ole, suomalaiset veneilijät osaavat pääosin liikkua vesillä asianmukaisesti. Veneilijöiden vaatimustason tiukentaminen ei Stenbergin mielestä välttämättä ole ratkaisu vesiturvallisuuden lisäämiseksi.
– Huviveneilijöille jonkinlainen kurssi ja kortti voisivat olla paikallaan vapaaehtoisina, enemmän porkkanan kuin kepin kautta.
Porkkanaksi kävisi esimerkiksi se, jos tutkinnon suorittaneet voisivat saada alennuksia vakuutusyhtiön kautta.
Stenberg ei ole havainnut, että riskikäyttäytyminen vesillä olisi itsessään lisääntynyt. Veneilijöillä olisi kuitenkin petrattavaa muiden vesilläliikkujien huomioimisessa, ja erityisesti liika luotto teknisiin laitteisiin voi koitua ongelmaksi.
– Laitteet ovat hyviä, mutta ne ovat vain apuvälineitä. Veneessä voi olla monia hienoja, kiiltäviä näyttöjä, mutta helposti unohtuu se, että tärkein näyttö on se läpinäkyvä tuulilasi, Stenberg summaa.
Lue myös: Merivartiostolta koskettava kirjoitus veneilijöille raskaan vuorokauden jälkeen: "Näin traagisia päiviä on onneksi harvoin, mutta silti aivan liikaa"
Lue myös: Liukuiko iso moottorivene pienemmän purjeveneen yli Airistolla? Meripelastusjohtaja MTV Uutisille: "Siellä ei ole mitään nopeusrajoituksia"
Meripelastusseuran vapaaehtoisia osallistui lauantaina Airiston veneturman pelastustöihin. Viime vuonna Meripelastusseuralla oli 2 000 avustus- ja pelastustehtävää, joista Stenbergin arvion mukaan noin sata oli vakavia onnettomuuksia.