Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja toivoo, että sähköntuotannossa päästäisiin eroon hiilestä. Ennen kuin se tapahtuu, on sähköautojen yleistymisellä epätoivottuja vaikutuksia.
EU tavoittelee uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen pienentämistä 35 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Saksan autoalalla unionin päätös on herättänyt vastustusta, sillä se itse kannatti 30 prosentin vähennystä.
Katso pääkuvan videolta, millainen on Audin ensimmäinen sähköauto e-tron.
Lue myös
Rajut päästötavoitteet tarkoittavat käytännössä yhä suurempaa panostusta sähköautoihin. Volkswagen-konsernia luotsaava Herbert Diess pitää tuoretta päätöstä huonona.
– Nämä leikkaustavoitteet johtavat hallitun siirtymän sijaan kivuliaaseen vallankumoukseen, Diess kertoo saksalaiselle Süddeutsche Zeitungille.
Diess muistuttaa, että Volkswagen käyttää tällä hetkellä miljardeja mallistonsa sähköistämiseen, koska pitää sitä oikeana ratkaisuna. Asiaan liittyy kuitenkin myös muita tekijöitä.
Ongelmana on se, että sähköä tuotetaan monissa Euroopankin maissa yhä hiilellä, ja siitä ei tulla pääsemään eroon samassa tahdissa sähköautojen yleistymisen kanssa. Tämä johtaa Diessin mukaan siihen, että hiilellä tuotetun sähkön aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen nousu kumoaa ne vähennykset, joita sähköistymisellä saavutetaan, ja johtaa jopa nykyistä suurempiin päästöihin.
– Jos sähköauton akku valmistetaan hiilellä tuotetulla sähköllä, syntyy yhden akun valmistamisesta viisi tonnia hiilidioksidipäästöjä. Mikäli sen lisäksi vielä ajetaan hiilisähköllä, ei sähköisessä liikenteessä ole mitään järkeä.
Saksan autoala varoitti aiemmin tällä viikolla, että jopa 100 000 työpaikkaa on vaarassa kadota, mikäli valmistajat joutuvat tekemään liian suuria muutoksia liian nopeassa tahdissa.