Suomalainen raviohjastaja Jorma Kontio ohjasti tänään maagisen 10 000:nnen voittonsa. Historiallinen voitto tuli Pihtiputaalla, Evartti-nimisellä hevosella.
Jopa eläväksi legandaksi tituleerattu raviohjastaja Jorma Kontio saavutti tänään Pihtiputaan raviradalla 10 000:nnen voittonsa. Saavutus on jälleen yksi uusi meriitti pitkään listaan, johon kuuluvat muun muassa Raviohjastajien EM-mestaruuksia, Finlandia-ajon ja Suur-Hollola-ajon voittoja, sekä kruununa pari viikkoa sitten tullut ravikuninkuus Jokivarren Kunkulla.
62-vuotias Kontio on ollut pikkupojasta lähtien tekemisissä hevosten kanssa. Kontion isä oli hevoskauppias Mikko Kontio ja mestariohjastaja myöntää, että vankka hevosmiestaito on tullut niiltä ajoilta isän perintönä. Nykyään pääosin Ruotsissa kilpailevalla Kontiolla on vuosikymmenten kilpaurasta huolimatta edelleen suuri palo kilpailemiseen ja voittamiseen.
- Minulle on ollut iso etu siitä, että olen saanut olla hevosten kanssa tekemisissä pienestä pitäen ja minulla on aina ollut kiinnostus hevosia kohtaan, Kontio sanoo.
- Tähän lajiin on kasvanut kiinni näiden kaikkien vuosikymmenten aikana. Ystävät ja tutut löytyvät kaikki lajin parista, sen vuoksi raveissa viihtyy, Kontio kertoo.
Kymmenes tuhannes voitto merkittävä saavutus myös Kontiolle itselleen, mutta mikään ei tämän merkkipaalun jälkeen kuitenkaan muutu.
- Olen aina sanonut, että haluan voittaa seuraavan ravilähdön, Kontio päättää.
"Hän oli aikaansa edellä"
Kontio on kotoisin Oulusta, josta tulee paljon suomalaisen raviurheilun huippunimiä. Raviohjastaja ja -valmentaja Antti Teivainen on tuntenut Kontion pikkupojasta asti.
- Jorma on viimeisen päälle hevosmies, isolla h:lla. Hän tuntee tämän lajin kaikki osa-alueet, Teivainen hehkuttaa.
- Hän oli jo nuorena aikaansa edelle. Hevosille tilattiin aina huippuvarusteet Ruotsista, kaikki tehtiin viimeisen päälle. Voittaminen oli jo silloin tärkeä asia, Teivainen muistelee.
Teivaisen mukaan Kontio on radan puolella äärimmäisen paha kilpakumppani, joka tuntee oman ajokkinsa lisäksi hyvin myös vastustajat.
- Hän tuntuu saavan hevosestaan aina kaiken irti. Vaikka hevonen vaikuttaisi maalisuoralla kuinka väsyneeltä, hän onnistuu aina venyttämään sen voittoon, Teivainen sanoo.
"Suomalainen rehti mies"
Ravivalmentaja Lauri Malinen työskenteli 60-luvun loppupuolella Kauko Tikkisen tallilla. Samalla tallilla teki töitä myös vielä kouluja käyvä Jorma Kontio.
- Ei niitä kaikkia tarinoita edes kehtaa kertoa, mutta hienoa ja hauskaa aikaa se silloin oli, Malinen muistelee.
Malinen näki heti, että nuori Kontio osasi käsitellä hevosia vaadittavalla kunnioituksella.
- Siihen aikaan hevoset olivat erilaisia, kuin tänä päivänä. "Jomppe" oppi suhtautumaan oikealla tavalla vaikeisiin tapauksiin, eikä koskaan luovuttanut, Malinen kertoo.
Malisen mukaan tämän päivän raviohjastajat voisivat ottaa enemmän oppia Kontiosta.
- Monesti tuntuu, että nykyohjastajilla palaa hermo turhan herkästi. "Jomppe" ei koskaan menetä malttiaan, hän on kunnon suomalainen rehti mies, Malinen painottaa.
- Parhaimmat onnittelut hänelle tästä saavutuksesta. Tätä tulee kaikkien kunnioittaa.
"Kontio pyrkii aina keulaan"
Menestyvänä ravivalmentajana nykyään toimiva Pekka Korpi on niin ikään tuntenut Kontion nuoruusvuosilta Oulusta.
- Molempien isät toimivat hevoskauppiaina ja silloin oltiin luonnollisesti paljon tekemisissä hevosten kanssa. Ajettiin paljon, sellaisillakin hevosilla, jotka eivät kilpailleet. Ei sitä vielä siihen aikaan osannut ajatella, että tätä voisi tehdä ammatikseen, Korpi muistelee.
Radan ulkopuolella Korpi ja Kontio ovat ystäviä, mutta kilpailutilanteessa asia muuttuu.
- Silloin kaveruus unohtuu ja kilpaillaan tosissaan. Vastustajana "Jomppe" on päättäväinen, eikä luovuta.
- Ruotsalaisetkin tietävät, että Kontio pyrkii aina keulaan ja kun hän sinne pääsee, hän ei siitä paikasta hevillä luovu, Korpi sanoo.
Korven mukaan Kontio on aina ollut rohkea ajamaan, mutta vuosien kokemus on tuonut lisää ajatusta ja rutiinia kilpailemiseen.
- Nykyään "Jomppe" pystyy nollaamaan kilpailut mielestään nopeasti, ovat ne sitten menneet hyvin tai huonosti, Korpi miettii.