Luottokortilla maksetuista matkoista voi saada hyvityksen kortin myöntäneeltä yhtiöltä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa matkatoimisto Deturin asiakkaita hakemaan yhtiön konkurssin takia peruuntuneista matkoista korvausta mahdollisimman pian. Viraston mukaan tämä pitäisi tehdä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun tieto matkan peruuntumisesta on saatu.
KKV antaa verkkosivuillaan ohjeet, miten hakemus tulee tehdä.
Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, jolta korvaukset tulee hakea. Luottokortilla maksetuista matkoista voi hakea hyvitystä luottoyhtiöltä. KKV toteaa, että hyvityksen haku luottoyhtiöltä on yleensä nopeampi tapa saada rahoja takaisin. Luottoyhtiö ei voi vaatia, että kuluttaja on ensin vaatinut hyvitystä muulta taholta, KKV muistuttaa.
Pankin debit-kortilla maksetuista matkoista saattaa saada palautuksen omalta pankiltaan, jos pankki on korttiehdoissa tai muuten tähän sitoutunut.
Jos kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei toteudu, pitää korvausta hakea Kammarkollegietilta, joko sähköpostitse tai kirjepostilla.
Rahoja pitää odottaa jopa puoli vuotta
KKV:n sivuilla on suomenkieliset ohjeet, miten ruotsin- tai englanninkielinen hakemuslomake Kammarkollegietille pitää täyttää. Vakuudesta ei korvata käyttämättömiä lahjakortteja tai matkustajan itse perumia matkoja. Hakemukseen tulee liittää mukaan matkan varausvahvistus ja maksukuitti tai tiliote, josta ilmenevät maksun tiedot.
Kammarkollegiet arvioi, että hakemusten käsittely kestää noin 4–6 kuukautta. Käsittelyä ei ole mahdollista jouduttaa suomalaisten kuluttajaviranomaisten avulla, KKV toteaa. Myöskään kuluttajaneuvonta tai Euroopan kuluttajakeskus eivät voi olla asian käsittelyssä avuksi.
Yhtiön asiakkaat voivat hakea saataviaan myös Deturin konkurssipesältä. Pesän varoista voidaan korvata myös sellaisia saatavia, joita Kammarkollegietin vakuus tai luottoyhtiö eivät korvaa tai jotka korvataan vain osittain. KKV antaa tästä lisäohjeita, kun yhtiö on asetettu konkurssiin käräjäoikeudessa ja sille on määrätty pesänselvittäjä.
Detur keskeytti matkat syyskuussa ja ilmoitti tämän viikon maanantaina hakeutuvansa konkurssiin. Yhtiön matkajärjestelyissä oli ollut runsaasti ongelmia jo ennen konkurssihakemusta. Joissakin kohteissa hotellit vaativat matkustajilta maksuja majoituksesta, vaikka asiakas oli maksanut matkansa Deturille.