Julkisen sanan neuvoston (JSN) uusi puheenjohtaja Elina Grundström saa johdettavakseen instituution, jonka tehtävä on ehkä tärkeämpi kuin koskaan aiemmin.
– Tällä hetkellä journalismia uhataan monesta suunnasta samaan aikaan, Grundström sanoo.
Puheenjohtaja viittaa kaupallisen median talousvaikeuksiin sekä uusiin sisältömarkkinoinnin lajeihin, joissa journalistinen ja kaupallinen tuotanto uhkaavat sekoittua.
– Mikäli sisältömarkkinointi alkaa käyttämään hyväkseen journalismin uskottavuutta ja ihmiset eivät tiedä mikä on journalismia ja mikä mainontaa, niin se on silloin haitallista molemmille.
Lisäksi journalismia uhkaavat Grundströmin mukaan myös tahallaan valheellista tietoa välittävät sivustot. Hän muistuttaa, että JSN:n jäsenet ovat sitoutuneet itsesäätelyyn ja tuottavat oikeaa, faktatarkistettua ja kriittisesti toimitettua tietoa.
– Ihmisten olisi hyvä oppia erottamaan aidot uutiset jäljitelmistä, hän toteaa.
Puheenjohtajan mukaan median talousahdinko ja siihen liittyvät leikkauspaineet näkyvät journalismin sisällöissä.
– Minusta se (talousahdinko) näkyy yllättävän hyvin. Tässähän on ollut tällainen valitusvirsi kautta aikojen, että journalismi on niin huonoa. Mielestäni viime aikoina tällainen klikkijournalismi on vähentynyt ja samaan aikaan kovissa resurssipaineissa olevat toimitukset ovat oppineet jännittävällä tavalla käyttämään journalismin uusia keinoja, Grundström kertoo.
Julkisen sanan neuvoston tehtävänä on tulkita hyvää journalistista tapaa sekä puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta. Grundström aloittaa tehtävässä 1.1.2016 ja on ensimmäinen nainen JSN:n johdossa. Samalla tehtävä muuttuu kokoaikaiseksi.