Junaliikenteen matkustajamäärät ovat palautuneet nopeasti lähes koronaa edeltävälle tasolle. Ongelmia aiheuttavat nyt työvoimapula ja raiteiden huononeva kunto.
Junissa riittää taas vilinää.
Maaliskuusta huhtikuuhun kasvua oli Etelä-Suomen raiteilla jopa 300 prosenttia.
– Olemme positiivisesti yllättyneitä siitä, että matkustajat ovat palaneet maaliskuusta alkaen nopeasti etenkin kaukojunien kyytiin. Uskomme onnistuneemme sen ansiosta, että olemme pitäneet lippujen hinnat edullisina, VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola arvioi.
Nykykalusto riittää
VR on palautteen seurauksena lisännyt vaunuja koronan takia lyhennettyihin juniin ja vakuuttaa, että nykyinen kalusto riittää kasvavaan kysyntään.
– Itse asiassa meidän täyttöasteemme on 40 prosenttia. Täysien junien osuus kaikista lähdöistä on hyvin pieni. Ruuhkapiikkejä näkyy vapaa-ajan lähdöissä perjantaina ja sunnuntaina.
– Olemme investoineet puoli miljardia euroa kaksikerroskalustoon ennen pandemiaa. Itse uskon, että me pystymme kasvamaan noin 13 prosenttia nykytasosta ilman kalustoinvestointejakin, Simola toteaa.
Kiinnostaisiko konduktöörin työ?
VR:n mukaan kalustoa enemmän ongelmia aiheuttaa nyt työvoimapula. Konduktöörejä ja ravintolahenkilökuntaa kaivataan lisää.
– Edes vuonna 2019 ei oltu siinä tilanteessa, että kalustosta olisi jäänyt kasvu kiinni, VR Groupin matkustajaliikenteen kalustojohtaja Joonas Roivainen kertoo.
– Ja ollaan edelleen siinä tilanteessa. Korona-aikaan on ollut hyvää aikaa kehittää kaluston kunnossapitoa ja sen käytettävyyttä. Meillä tällä hetkellä edelleen kokonaisuudessaan kaluston käyttöaste on 90 prosenttia, jopa alle, ja kaluston näkökulmasta totta kai me aktiivisesti seuraamme sitä. Missään nimessä emme saa päästää itseämme siihen tilanteeseen, että kaluston takia emme pystyisi kasvamaan.
Simolan mukaan palautuminen on yllättänyt VR:n positiivisesti – vaikka se on aiheuttanut ongelmiakin.
– Enemmän kuin kalustopuolella nimenomaan siinä, että me saamme riittävästi henkilökuntaa juniin. Kuten konduktöörejä ja junatarjoilijoita. Siellä me olemme nyt rekrylaidalla ja yritämme saada lisää väkeä juniin.
Asentajien rekrytoinnissa haasteita
Kaivattaisiinko juniin sitten lisää myös esimerkiksi asentajia? Hankaloittaako asentajapula toimintoja?
– On myönnettävä, että rekrytointi on ollut haastavaa, Simola toteaa.
– Tällä hetkellä asentajat eivät ole niin kiinnostuneita tulemaan tällaiselle perinteiselle tekniselle alalle. Toki olemme käynnistäneet toimia sen suhteen ja olemme nykyään paljon aktiivisempia oppilaitosyhteistyössä ja käymme kertomassa enemmän, että mitäs täällä tehdään.
Raiteiden huono kunto hidastaa junien kulkua
Simola kertoo, että Suomella on iso investointivelka niin raiteissa kuin tieverkostossakin.
– Olemme ehdottaneet 200 miljoonan euron pakettia nykyraiteisiin, jotta saisimme nopeutettua nykyraiteistoa ja parannettua pullonkauloja. Se tulisi tarpeeseen. Me olemme joutuneet viime vuosina hidastamaan meidän juniemme kulkua ratojen (huonon) kunnon takia, Simola sanoo.
– Toki VR:n vahva toive on se, että ratainfra saadaan parempaan kuntoon ja saisimme enemmän raidetta, jossa pystyisimme ajamaan esimerkiksi 200 kilometriä tunnissa. Tällä hetkellä esimerkiksi Helsinki–Tampere-väliä emme pysty operoimaan koko matkaa 200 kilometriä tunnissa, ja se on totta kai tärkeä osa tätä kokonaisuutta, Roivainenkin toteaa.