Käärijä nousi rytinällä suomalaisten tietoisuuteen ja saavutti hetkessä suuren suosion.
Juttu päivitetty uudella julkaisuajankohdalla Käärijän UMK-voiton johdosta.
Uuden Musiikin Kilpailun finalistien julkistuksen myötä nimi Käärijä on noussut monien huulille. Artistin UMK-kappale Cha Cha Cha kiilasi Suomen Spotify-listan ykkössijalle, mutta mies sen takana on vielä suurelle yleisölle suhteellisen tuntematon.
Kuka siis on kansan tietoisuuteen yllättäen noussut Käärijä?
Jos kysytään artistilta itseltään, on kyseessä "tavallinen arjen ukko, pottatukalla varustettu vantaalainen".
Ennen muusikon uraa Käärijä haaveili työstä sisustus- ja verhoilualalla. Häneltä löytyy takataskustaan alan koulutus.
– Minulla oli pitkään haave, että haluan sisustussuunnitelijaksi. Se ura ei lähtenyt sitten, ja ajattelin, että jotain muuta pitää keksiä, hän kertoo.
Kuvioihin astui lopulta musiikki. Hän teki ensimmäisen kappaleensa omakustanteisesti vuonna 2014. Biisi sai miehen ystäviltä hyvän vastaanoton, ja nämä yllyttivät Käärijää tekemään lisää musiikkia.
– Ja minähän tein lisää. Annoin mitä kansa halusi, ja siitä se lähti, hän sanoo.
Lue myös: Altavastaajan asema on yksi Käärijän valttikorteista UMK:ssa – lähtee kisaan tähtäimessään selkeä tavoite
Käärijän tavaramerkkejä ovat keltaiset asukokonaisuudet sekä musta pottatukka. Ensimmäisen kerran jo 90-luvulla kyseistä kampausta rokannut artisti kertoo hiustyylinsä olevan syystä sellainen kuin se on.
– Silloin kun alettiin tekemään vähän enemmän tosissaan tätä hommaa, niin aloin miettimään, että millä voisin erottua. Aloin miettimään hiustyylejä, ja oli kaikenlaisia ideoita. Sitten päätin, että haluan pottatukan. Se on niin ruma ja törkeä, että haluan sen. Sitten minä rakastuin siihen tyyliin, hän kertoo.
Katso yllä olevalta videolta, mitä Käärijä ajattelee äkillisestä suosiostaan ja miten se voi muuttaa häntä ihmisenä.