Kaasun hinta Suomessa noussee – professori arvioi, miksi kaasuputki voi vuotaa: "Kiinnostava nähdä, mikä on syy"

Balticconnector-kaasuputken toiminnan katkeaminen nostanee kaasun hintaa Suomessa, arvioi energiatekniikan professori Esa Vakkilainen LUT-yliopistosta kertoo.

– Sinänsä mahdollinen Balticconnectorin käyttökeskeytys ei ole totaalinen katastrofi, mutta ei se mikään miellyttävä uutinen ole, hän sanoo.

Vakkilainen kiinnittää huomiota siihen, että toistaiseksi tiedotus mahdollisista vuodoista ja niiden syistä on ollut varovaista. Sen hän voi kuitenkin sanoa, että huomattavat vuodot ovat poikkeuksellisia merenalaisissa kaasuputkissa.

Pääministeri Petteri Orpo ja useat viranomaiset pitävät tiedotustilaisuuden kello 17.30 tänään Valtioneuvoston linnan tiedotustilassa. Valtioneuvoston mukaan kaasuputkesta on paikallistettu vauriokohta Suomen talousalueella.

Alustavien havaintojen mukaan vaurio ei ole voinut syntyä putken tavanomaisen käytön tai paineenvaihtelun seurauksena. KRP tutkii asiaa.

Lisäksi on todettu vika Suomen ja Viron välisessä tietoliikennekaapelissa todennäköisesti Viron talousalueella. MTV Uutiset Live näyttää tilaisuuden suorana lähetyksenä.

– Vuoto on varmaan ollut kohtuullisen merkittävä, kun se on onnistuttu heti havaitsemaan. Kiinnostava nähdä, mikä on ollut vuodon syy, hän toteaa.

Ennen Orpon infoa vauriosta professori arvioi, että vuodon on joko aiheuttanut ihmisen toiminta tai putken valmistuksen ja tarkastuksen epäonnistuminen. Jälkimmäistä hän piti epätodennäköisenä.

– Paljon selkeämmällä tiedolla ollaan, kun sitä putkea päästään katsomaan ja kuvaamaan. Nähdään, mikä vika siellä on ja voidaan tyypillisesti päätellä, mistä vika on tullut, hän toteaa.

Kaasukustannukset uhkaavat nousta

Vakkilaisen mukaan Suomessa tultiin viime keväänä ”juuri ja juuri” toimeen maakaasun osalta, ja sen syynä oli hänen mukaansa se, että maakaasun käyttö väheni noin puoleen. Tämä johtui pitkälle siitä, että maakaasun hinta nousi.

Suomi ei ole perinteinen eurooppalainen kaasumaa. Yksityisasunnoissa on vain vähän kaasuhelloja tai kaasulämmitystä. Sen sijaan kaasua menee paljon teollisuuteen, kuten puunjalostukseen ja esimerkiksi leipomotoimintaan. Lisäksi maakaasusta suuri osuus menee energiantuotantoon voimaloissa.

Vakkilainen katsoo, että Suomen nykyiset LNG-terminaalit pystyvät purkamaan samoja määriä kaasua kuin Balticconnector, joten kaasua riittänee, jos teollisuus jatkaa kaasunkäytön rajoituksia, eikä kaasua käytetä sähköntuotannossa.

– Se on Suomelta iso ponnistus, Vakkilainen arvioi.

– Haastava tilanne, koska maakaasun käyttö olisi halvempaa kuin kevytöljyn käyttö, hän sanoo.

Pienkuluttajien ei tarvinne käyttöään rajoittaa, ja esimerkiksi ravintolat voivat käyttää luultavasti kaasuliesiä kuten tähänkin asti. Kustannukset uhkaavat kuitenkin nosta.

Korjaus voi viedä pitkäänkin

Putken korjaaminen voi viedä vauriosta riippuen pitkäänkin. Pienempi vaurio voidaan korjata laittamalla putken ympärille isompi putki, eräänlainen kauluspanta. Silloin korjaus voisi onnistua parhaimmillaan viikoissa.

Isompi vaurio, kuten putken katkeaminen vaatisi huomattavasti pidemmän korjausoperaation.

Oman haasteensa tuo, että talven lähestyessä olosuhteet korjaustöille huononevat merenkäynnin vaikeutuessa ja tuulien noustessa. Myös ammattitaistoisen henkilökunnan saaminen projektille voi olla rajoitteena töiden tekemiselle.

Lue myös:

    Uusimmat