Kun perhefarmari ja aikansa nopein superauto yhdistetään, on lopputuloksena ainutlaatuista herkkua. Tämän kyseisen keksipurkin kansi kuitenkin pysynee kiinni jatkossakin.
Bemarin E34-koppainen M5-farkku on jo sellaisenaan yksi baijerilaisvalmistajan legendaarisimmista vehkeistä. Moni ei kuitenkaan tiedä, että autosta on olemassa myös aivan äärimmäinen erikoisversio.
Kun suunnittelijaguru Gordon Murray oli 1990-luvulla palkattu kehittämään McLarenin F1-superautoa, kääntyi hän moottorin kohdalla BMW:n puoleen.
Saksalaiset toimittivat Murraylle S70/2-nimeä kantaneen myllyn, joka oli kaukana nuhapumpusta.
6,1 litraa, 12 sylinteriä ja 627 hevosvoimaa.
Kun mitä tahansa moottoria kehitetään, tarvitaan luonnollisesti testimuuleja. F1:n moottorin kohdalla sellaiseksi valikoitui E34 M5.
McLarenin katuauto-osaston entinen johtaja David Clark kertoi hiljattain Collecting Cars -podcastissa, että ainakin yksi S70/2:lla varustettu M5 on edelleen olemassa.
Auto on Clarkin mukaan BMW:n tarkassa varjelussa, eikä se välttämättä tule koskaan näkemään päivänvaloa.
– Se on julma laite, autolla itsekin aikoinaan ajanut Clark totesi.
Lähteet: Car Throttle, Collecting Cars