Viime päivinä on uutisoitu useissa eri medioissa Helsingin Kalasatamassa sijaitsevan Lumo One -vuokratornitalon hissiongelmista. Reistailevat hissit eivät kuitenkaan ole talon ainoa ongelma, vaan myös jatkuvat järjestyshäiriöt ja sotkuisuus piinaavat talon asukkaita.
Vuonna 2022 valmistuneessa Suomen ensimmäisessä vuokrapilvenpiirtäjässä asukkaiden mitta on nyt täysi kotitalonsa elämisen ääniä ja sotkua. MTV Uutisiin yhteyttä ottaneet asukkaat ovat kuvailleet, että talossa on vietetty aamuun kestäviä megabileitä, ulkopuolisia ihmisiä on käynyt sotkemassa taloa, ihmisten päälle on heitetty tavaroita ikkunoista ja katolle on kiipeillyt itsetuhoisia ihmisiä.
Asukkaat haluavat pysytellä jutussa nimettöminä, sillä he pelkäävät joutuvansa häiriköivien naapureiden silmätikuksi.
– Valehtelematta joka viikonloppu, kun palaan omilta menoiltani kotiin illalla, on talon ala-aula on ollut täynnä sekavasti käyttäytyvää nuorisoa. Ei heille uskalla mitään sanoa.
Aulan läpi kuljetaan hisseihin, joista löytyy asukkaiden mukaan oksennusta, koirien jätöksiä, virtsaa, tupakantumppeja ja muita roskia.
– Kuivuneet oksennukset saattavat olla hississä päiväkausia, asukkaat kertovat.
Lue myös: Kauppakeskuksen työntekijä sai lasisateen niskaansa – onnettomuuden aiheutti taivaista tipahtanut yllätys
Sotkuinen sisäpiha
Asukkaiden mukaan talon yhteinen viherpiha viidennessä kerroksessa on usein yläpuolella sijaitsevien asuntojen roskapaikka, ja sieltä löytyy päivittäin roskia ja tupakantumppeja. Koirien jätöksetkin ovat pihalla ongelma, ja se onkin jäänyt monelta asukkaalta käyttämättä hajuongelmien takia.
Koirien virtsaa ja ulostetta löytyy myös talon yhteisistä tiloista.
– Ja tuolla 29. kerroksessa sijaitsevassa lounge-tilassa järjestetään äänekkäitä bileitä lähes joka viikonloppu.
Lounge-alue on asukkaiden virkistyskäyttöön tarkoitettu tila, jonka yhteydessä on hulppein näköaloin varustettu lasitettu terassialue.
Asukkaiden mukaan talon ovikoodia on jaettu sosiaalisessa mediassa, joten yhteisiin tiloihin on päässyt jatkuvasti ulkopuolista väkeä, jotka sotkevat paikat.
– Kattoterassillehan pääsi aiemmin ympäri vuorokauden, mutta bileporukan takia sinne ei pääse enää iltakymmenen jälkeen.
– Ulostetta, virtsaa, oksennusta, roskakasoja ja viereisen kauppakeskuksen ostoskärryjä, kuvailee eräs asukas yhteisten tilojen sisustuselementtejä viikonlopun jälkeen.
Roskia pihamaalla
Viime vuonna taloyhtiön viheralueelle lensi ylempien kerrosten asunnoista, biojätteitä, postipaketteja ja jopa muoviämpäri.
Asukkaat ihmettelevät, että miten ylellisen vuokrapilvenpiirtäjän arvoasunnoissa edes voi olla niin levotonta meininkiä.
– Ikinä en ole asunut näin levottomassa taloyhtiössä. Huoneistojen viherhuoneissa poltetaan tupakkaa ja joihinkin huoneistoihin on kulkeutunut myös kannabiksen hajua, kertoo talossa pitkään asunut vuokralainen.
Asukkaat kertovat, että he ovat yrittäneet puuttua jatkuviin häiriöihin myös itse, mutta vastaanotto häiriötä aiheuttavien asukkaiden ja heidän vieraidensa parissa on ollut aggressiivista.
– Isännöitsijälle on huomautettu rauhattomuudesta alusta asti, mutta kunnon toimenpiteisiin ei ole ryhdytty.
Lue myös: Janne kuvasi Kalasataman pilvenpiirtäjästä, miten Valtteri-myrsky saapui Helsinkiin: "Koko maisema meni valkoiseksi"
Aggressiivista käytöstä
Lumo-kotien aluejohtaja Laura Koiranen kertoo olevansa todella pahoillaan, että asukkaat ovat kokeneet talossa asuessaan turvattomuutta tai että asukaspalautteisiin ei olisi reagoitu.
Koiranen vakuuttaa, että kaikkiin ilmoituksiin on reagoitu, vaikka tieto siitä ei olekaan valituksen tehnyttä asukasta tavoittanut.
– Kun saamme ilmoituksen häiriöstä, otamme tilanteen vakavasti ja reagoimme aina välittömästi. Olemme rekisteröineet jokaisen asukaspalautteen ja toivomme jatkossakin, että järjestyshäiriöistä tai sotkuisuudesta ilmoitettaisiin meille.
Koirasen mukaan ongelmiin voidaan puuttua vain, jos asukkaat ilmoittavat niistä.
– Nähdäksemme suurin osa järjestyshäiriöistä ja metelistä rajoittuu tiettyihin kerroksiin talossa, ja olemme jo puuttuneet niihin. Vakuutamme, että toimenpiteisiin on jo ryhdytty.
Varoituksia ja häätöjä
Laura Koirasen mukaan taloyhtiössä on jo annettu varoituksia sekä irtisanomis-, purku- ja häätöilmoituksia, ja näin tullaan toimimaan jatkossakin, mikäli varoitustoimenpiteistä ei ole apua. Koiranen haluaa kiittää asukkaita aktiivisuudesta ja kärsivällisyydestä.
– Nämä tilanteet kestävät yleensä jonkun aikaa, sillä esimerkiksi vuokrasopimuksen irtisanomisaika on aina vähintään kolme kokonaista kalenterikuukautta.
– Myönnämme, että Air Bnb -vuokrauksen suhteen on ollut ongelmia. Talossa on ollut vuokrasopimusten ehtojen vastaisesti luvatonta majoitustoimintaa, mutta näihin on jo reagoitu.
Myöntävät ongelmat
Vartijat kiertävät taloyhtiössä joka viikonloppu, ja myös asukkailla on Koirasen mukaan mahdollisuus soittaa vartijat paikalle, mikäli havaitsevat häiritsevää toimintaa. Myös siivoojat käyvät säännöllisesti siivoamassa paikkoja.
– On tunnustettava, että tässä kyseisessä kohteessa nyt keväällä vartijat ovat joutuneet vierailemaan viikonloppuisin paikalla tavanomaista useammin. Saamme myös näistä käynneistä raportit, joiden pohjalta voimme edelleen tehdä toimenpiteitä.
Koiranen harmittelee, että turvallisuussyistä ja häiriökäytöksen takia myös asukkaiden lounge -tilaan pääsyä on jouduttu rajoittamaan yöaikaan.
Tällä hetkellä Lumo One -rakennukseen pääsee sisään pelkän ovikoodin avulla. Laura Koirasen mukaan asiaan tulee jatkossa muutos.
– Olemme juuri selvittämässä, että miten jatkossa voisimme käyttää esimerkiksi kertakäyttöisiä ovikoodeja. On myös mahdollista, että ovikoodista luovutaan kokonaan, ja taloon pääsisi jatkossa vain avaimella.