Sunnuntain Kanadan GP synnytti melkoista likapyykkiä F1-sarjan sisällä, kun ruutulipulle ensimmäisenä ajanut Ferrarin Sebastian Vettel menetti voittonsa aikarangaistuksen myötä. Erityisesti kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaristo joutui kovan kritiikin kohteeksi.
Suorinta tekstiä tuli Italiasta, jossa osa väitti F1:sten ”tehneen itsemurhan” päätöksellä, jossa Vettelille annettiin viiden sekunnin aikarangaistus.
LUE LISÄÄ: F1-lehdistökatsaus: Italiasta todella rajua tekstiä Kanadan GP:n kohupäätöksestä – Sebastian Vettelin niskaan painava likapyykki
Rangaistus oli peräisin tapauksesta, jossa Vettel ajautui nurmikolle. Sieltä saksalaiskuski palasi suoraan kilpailussa toisena olleen Mercedes-kuski Lewis Hamiltonin eteen niin, että brittikuski joutui tekemään selvän väistöliikkeen. Tuomaristo näki Vettelin toimineen väärin tilanteessa.
Polemiikkia heräsi erityisesti siitä, ettei samankaltaisista tapauksista ole annettu aina aikarangaistuksia.
F1:n urheilupomo Ross Brawn jakoi ymmärrystä lajiseuraajien ihmettelylle, kun hän puhui Kanadan GP:n tuomariston tekemästä päätöksestä sekä ylipäätänsä kyseisestä F1:n osa-alueesta.
– Ihmisten on varmasti vaikea ymmärtää sitä, miten kuljettaja, joka ajaa ykkösenä maaliin, ei seiso keskimmäisellä korokkeella.
– Siksi avoimuus on tärkeää, kun tullaan siihen, miten esimerkiksi tuomariston päätöksiä perustellaan niinkin monimutkaisessa lajissa kuin F1:ssä. Mutta samalla esimerkiksi jalkapallossa VAR:n (videotarkistussysteemi) tulon jälkeen riittää keskustelua siitä, pitäisikö jonkun käsitilanteen olla rangaistuspotku vai ei, Brawn mietti Racefansin mukaan.
Brawn ehdottaakin Kanadan GP:n likapyykin jälkeen näkyvää muutosta – eli yhä selkeämpää tapaa kertoa F1:n katsojille siitä, miksi jostakin tilanteesta rangaistaan ja miksi ei.
– Se voisi olla hyödyllistä, jotta fanien olisi helpompi päästä kiinni ratkaisuihin, Brawn pohti.
Tällä hetkellä F1-sarja tuo kansainväliseen televisiolähetykseen selitteen tuomariston tutkinnassa olevasta tilanteesta ja ilmoituksen ratkaisusta. Perustelut loistavat poissaolollaan.
Muun muassa Ferrarilla menestyksekkäänä tallipäällikkönä tutuksi tullut Brawn ei halua itse ottaa kantaa siihen, menikö Vettelin saama rangaistus oikein vai väärin.
– En halua lähteä siihen, koska se ei olisi minun asemassani oikein. Minulla on paljon kunnioitusta tuomaristoa ja heidän ammattitaitoa kohtaan. Uskon, että he ovat ensimmäisiä, jotka sanovat, etteivät he halua olla ratkaisemassa kilpailun lopputulosta jonkun rangaistuksen seurauksena, Brawn painottaa.