Kanadan GP:n värikkäistä tapahtumista riitti puheenaiheita päivän lehdissä. Ylitse muiden nousivat Robert Kubican pelastuminen hurjasta onnettomuudesta ja Lewis Hamiltonin ensimmäinen GP-voitto. "Kauhunhetkiä ja voiton riemua", Montrealissa ilmestyvä La Presse kiteytti etusivullaan.
- Kaikki pelkäsivät pahinta nähdessään BMW-Sauber-auton murskautuvan kahteen kertaan betoniseinää vasten, La Presse myönsi.
- Onnettomuus ei ollut Kubicalle ensimmäinen. Vuonna 2003 hän oli auton matkustajana vakavassa liikenneonnettomuudessa Puolassa. Silloin hänellä oli paavi Johannes Paavali II:n kuva autossa onnentuojana.
La Presse kertoi, että Kanadan osakilpailu keräsi viikonlopun aikana 303 000 katsojaa Gilles Villeneuven mukaan nimetylle radalle, vaikka kanadalaisväriä ei kilpailussa tällä kertaa ollut mukana.
- Katsojamäärän pienestä laskusta huolimatta tunnelma oli ainutlaatuinen. Jacques Villeneuven ja Michael Schumacherin puuttumisesta huolimatta Kanadan GP sytyttää montrealilaiset ja tuhannet ulkomaalaiset vierailijat.
Montrealin englanninkielinen valtalehti The Gazette nosti ykkösaiheeksi brittikuski Hamiltonin voiton. "Uusi F1-sankari on syntynyt", julisti lehti etusivullaan.
- Ratkaisu tapahtui lähdössä, kun tallitoveri Fernando Alonso yritti uhkarohkeaa ohitusta Ayrton Senna -mutkassa. Alonso ajautui ulos radalta ja yritti palata suoraan Hamiltonin eteen. Hamilton piti kuitenkin linjansa ja Alonso putosi kolmanneksi. Hamiltonin moottorin pauhu hänen karatessaan muulta joukolta oli merkki uuden F1-sankarin lopullisesta esiinmarssista.
Hamiltonille 50 miljoonan punnan palkkapussi?
Britanniassa Hamiltonin avausvoitto oli näkyvästi esillä lehtien etusivuilla.
- Hamiltonin ajo oli tutun nopeaa ja tarkkaa, eikä hän tehnyt virheen virhettä 70 romun täyttämän kierroksen aikana, The Times kuvaili.
The Guardian piti Hamiltonin voittoa "yhtenä lajin historian merkittävimmistä saavutuksista".
- Kukaan ei ole koskaan saanut F1-auton ajamista näyttämään yhtä helpolta. Mitä vaativimmissa olosuhteissa hän antoi näytöksen horjumattomasta keskittymiskyvystä. Hän hallitsi iltapäivää, jonka neljä turva-autojaksoa tarkoittivat käytännössä sitä, että hänen piti voittaa kilpailu viiteen kertaan. Hamilton on seuraamassa Juan Manuel Fangion ja Jim Clarkin kaltaisten mestarien jalanjälkiä. Heidänkin mielestään ongelmattomin tapa kilpailun voittamiseen on ajaa kärjessä, The Guardian hehkutti.
Brittilehdet uskovat, että moottoriurheilun Tiger Woodsiksi nimetty Hamilton nousee pian huippugolfarin ohi tienesteissä.
- Tällä kaudella hän tienaa vain 600 000 puntaa (verrattuna Kimi Räikkösen 20 miljoonaan), mutta hänestä povataan jo kaikkien aikojen ensimmäistä 50 miljoonaa puntaa ansaitsevaa kuljettajaa, The Guardian kertoi.
"Moottoriurheilun jumalat Kubican puolella"
Italialainen sanomalehti Il Giornale uskoi Kubican saaneen apua ihmepelastumiseensa henkimaailmasta.
- Moottoriurheilun jumalat pitivät hengissä Robert Kubican, nuoren puolalaisen jonka kypärässä on omistussanat paavi Wojtylalle.
- Mieleen tuli Ayrton Sennan onnettomuus Imolassa: auto karkasi käsistä, osui seinään ja levisi tuhansiin palasiin.
Il Giornalen mielestä Kansainvälisen autoliiton FIA:n olisi syytä vaatia muutoksia Montrealin katurataan ja pysähtyä miettimään uudestaan nykyisten turva-autosääntöjen mielekkyyttä. Turva-auto vieraili radalla peräti neljä kertaa ja teki kilpailusta melkoista arpapeliä.
- On vaikea käsittää, miksi Notre Dame -saaren radan vakavien turvallisuusongelmien ratkaisemiseksi ei ole pantu tikkuakaan ristiin. Yhtä käsittämätöntä on se, että FIA:n herrat eivät ole vieläkään ymmärtäneet uusien turva-autosääntöjen järjettömyyttä.
Myös Ferrari-kuskit saivat osansa Il Giornalen kritiikistä. Felipe Massa hylättiin hänen ajettua varikolla punaista valoa päin. Kimi Räikkösen kilpailua lehti kuvaili "kehnoksi" ja "virheiden täyttämäksi".
- Sankarit osuivat vielä toisiinsa lähdössä. Näiden miesten pitäisi muka olla mestariainesta, lehti tuskaili.
Myös La Stampa ihmetteli Räikkösen vaisuja suorituksia Australian avauskisan voiton jälkeen.
- Nopeana ja taistelutahtoisena kuljettajana pidetty suomalainen osoitti eilenkin useita heikkouden merkkejä. Hän sai huonon lähdön, menetti kaksi sijaa, törmäsi tallitoverinsa autoon ja rikkoi oman F2007-autonsa etusiiven. Sen jälkeen hän kävi ulkona radalta. Saatuaan osuman Kubican romuttuneen auton osista Räikkönen ei enää pystynyt ajamaan täysillä, ja jopa Takuma Sato ohitti hänet yhdessä vaiheessa Super Agurilla.
Teksti: Lauri Ouvinen 11.6.2007
(MTV3)