Kanadan GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla kolme nopeinta Fernando Alonso (FA), Michael Schumacher (MS) ja Kimi Räikkönen (KR).
Kysymys: Fernando, olosuhteet olivat lähes sietämättömät?
FA: Kyllä. Kisa oli melko vaikea, koska ajolinjan sivussa oli paljon renkaista sinne päätyneitä roskia. Virheisiin ei ollut varaa. Jos ajoi vähänkin ulos linjalta, menetti 1-2 sekuntia. Näimme paljon tämäntyyppisiä sattumuksia kisan aikana. Ei ollut helppoa säilyttää keskittymistä kisan kärjessä. Sain hyvän eron, mutta en missään vaiheessa voinut luottaa siihen.
Kysymys: Fernando, Michelin-renkaille sadas voitto. Kerro autostasi ja miten turva-autotilanteet vaikuttivat kisaan?
FA: Autoni oli täydellinen viikonlopun ajan. Ilman turva-autoa eroni olisi ollut paljon suurempi, mutta turva-auto joskus auttaa ja joskus haittaa. Tärkeintä oli se, että pystyimme jälleen voittamaan kisan. Michelin teki täydellistä työtä. Minulla oli fantastiset renkaat.
Kysymys: Michael, menetit paljon aikaa Jarno Trullin perässä kisan alussa. Lopussa pääsit lähelle Fernandoa.
FA: Turva-auton ansiosta sain asiat osumaan kohdalleen. Oli harmi, ettei kierroksia ollut vielä kymmentä ylimääräistä jäljellä, se olisi tehnyt kisasta viihdyttävämpää. Oli erittäin helppo ajautua sivuun linjalta ja menettää paljon aikaa. Rankka kisa tavallaan. Lähtöasetelman takia tilanne oli jo tavallaan ennaltamäärätty. Minun täytyi vain ajaa tilanteen mukaisesti. Turva-auton jälkeen hyökkäsimme hieman enemmän ja onnekkaasti voitimme yhden sijan.
Kysymys: Michael, sait Fernandoa kiinni viimeisten kierrosten aikana?
FA: Ohitukseen olisi kuitenkin vaadittu ajovirhe. Joskin näissä olosuhteissa on helpompaa sortua virheeseen, joka tarjoaa toiselle ohitusmahdollisuuden. Viikonloppumme ei ollut täydellinen, mutta pidimme vahingot mahdollisimman pieninä. Jatkamme tästä eteenpäin.
Kysymys: Kimi, painostit Fernandoa kovasti kisan alussa, mutta menetit aikaa varikkokäynneillä?
KR: Kyllä. Kisa ei ollut niitä helpompia. Autoni oli aluksi hyvä. Ensimmäisellä varikkokäynnilläni oli ongelmia kytkimen kanssa. Vaikka painoin sitä, pyörivät takapyörät edelleen ja takarengasta oli vaikea saada paikoilleen. Toisella varikkokäynnilläni moottori pysähtyi, koska kytkin ei enää toiminut. Menetin toisen sijan Michaelille toiseksi viimeisellä kierroksella. Rata oli huonossa kunnossa, hiekkainen ja hajosi paikoitellen. En mahtanut tilanteelle mitään. Minulle ei ole kuitenkaan väliä, olenko toinen vai kolmas, jos en voi voittaa. Saimme kuitenkin jonkinlaisen tuloksen.
Kysymys: Kimi, sinulle laitettiin ensimmäisellä varikkokäynnillä paljon polttoainetta, mikä merkitys sillä oli renkaiden kulumiseen?
KR: En usko sen vaikuttaneet auton käyttäytymiseen verrattuna kevyempään polttoainekuormaan. Autoni ei ollut helpoin ajettava, mutta se johtui ennen kaikkea radan hajoamisesta.
Kysymys: Kimi, uskotko radan hajoamisen vaikuttaneen enemmän sinun autoosi kuin esimerkiksi Michaelin autoon.
KR: En usko. Tai en tiedä, on vaikea sanoa. Kyseessä oli vain virhe. Se maksoi yhden sijan, mutta sellaista tapahtuu joskus.
Kysymys: Fernando, Ferrari on hieman teitä hitaampi aika-ajossa, mutta lähellä kisoissa. Mestaruustaisto on yhä käynnissä?
FA: Tänään meillä oli mahdollisuus saada Fisichella Michaelin ja Kimin eteen. Lopulta Michael onnistui kuitenkin nousemaan toiseksi, joten ero ei kovinkaan paljon kasvanut. Seuraava kisa Indianapolisissa on jälleen uusi tilaisuus voittaa ja kasvattaa eroa lisää.
Kimin suomenkielinen osuus:
Ei nyt ihan täydellinen kisa. Varikkopysähdyksissä oli auton kanssa ongelmia, kun ei kytkin toiminut enää. Ekassa takapyörät pyöri, vaikka oli kytkin päällä ja toisessa auto sammui. Toka vikalla kierroksella ajauduin ulos linjalta ja kun rata oli hajoamassa ja asvaltti irtoili, niin siellä oli paljon hiekkaa, enkä pystynyt tekemään mitään. Ei se haittaa. Ihan sama, onko se toinen vai kolmas paikka. Katsotaan nyt, mihin seuraavassa kisassa pystytään. Alkukisasta aina pystytään muita seuraamaan, mutta sitten ei ihan pysytä enää Renaultin vauhdissa. Yritetään taas parantaa ensi kilpailuun.
(MTV3)